Carrolajsa

Alla inlägg under oktober 2014

Av Caroline - 5 oktober 2014 20:17

Jag är inget stort fotbollsfan men det är såklart väldigt kul när ett skånskt lag vinner Allsvenskan. Heja Malmö FF :) 
Många i min familj och många av mina vänner är riktiga MFF:are så jag vet många som är glada nu.

   

Bild lånad från mff.se 

Av Caroline - 5 oktober 2014 19:32

Jag gjorde ett test för att kolla mina "skånska-kunskaper", fick två fel så jag skulle nog kalla mig ganska skånsk. Jag har ju bott i Skåne hela mitt liv men jag pratar inte med extremt bred dialekt men de skånska orden har jag uppenbarligen koll på ;) 

Vill du också testa så är det här länken till testet: http://www.expressen.se/kvp/hur-bra-ar-du-pa-skanska-3558693/

Av Caroline - 4 oktober 2014 21:38

Eftersom vi inte var hemma förrän typ 3.30 idag så blev det inte så mycket sömn så har varit ganska trött idag... Fick dock pluggat en del men nu blir det sängen så jag orkar plugga hela dagen imorgon.
Hoppas ni har en bra lördag

Körde på helsvart outfit igår och silvriga detaljer till det :)

Av Caroline - 4 oktober 2014 13:23

Igår hade jag en riktigt trevlig kväll/natt!
Den började med god middag och mys med tre vänner. Där blev det massa skratt och massa prat. Kändes som att alla hade lite saker vi behövde prata av oss om... Det blev samtal om allt mellan blodgivning, organdonation, flytt, skola, jobb och pojkvänner. Senare på kvällen drog tre av oss ut för att dansa och det blev så himla kul. Där var mycket folk ute och många som verkligen ville dansa och inte var intresserade av massa annat. Vi träffade massa trevligt folk och dansade med en massa. När man är ute och dansar så blir det typ som ett träningspass (känner till och med lite träningsvärk i baksidan av lår och rumpa efter allt dansande) och det blir himla varmt men vi hade lyx för rätt som det var kom där några killar som började vifta med sina händer för att fläkta. De erbjöd sig till och med att torka svetten ur pannan men där gick gränsen haha ;)

Nu har jag precis kommit hem så ska hoppa in i duschen och sedan väntar plugg resten av dagen. Hoppas ni har en bra dag <3

Alltid samma beslutsångest när det kommer till att välja kvällens outfit...

Av Caroline - 3 oktober 2014 08:30

Igår fick jag ett samtal av en kvinna som ville boka in mig för att hålla föredrag för deras konfirmander. Detta är inte förrän 16 oktober men jag blev så taggad för att jag tycker det är väldigt kul att komma ut och prata och dela med mig av mina upplevelser i Kenya så jag var tvungen att sätta mig direkt och börja med presentationen. Jag har varit ute och prata i lite olika sammanhang och det är alltid lika kul att berätta och svara på frågor. Skönt att få dela med sig av något som har så stor betydelse för mig <3


     

Av Caroline - 2 oktober 2014 20:59

På senaste tiden har jag varit min egen väckarklocka och vaknat innan klockan ringer, ibland en halvtimme men ibland bara några minuter. Att vakna mitt i natten och tro att det är morgon är något som jag också är duktig på. Natten till idag vaknade jag vid 2 och trodde att det var dags att gå upp. Jag tände lampan, tog på glasögon, byxor och tog mobilen och svarade på några meddelande. Efter några minuter insåg jag att alarmet stod kvar på mobilen och då kopplade jag att klockan var mitt i natten. Så jag tog av mig igen och lade mig igen, haha. Det är inte så att jag gör det i sömne, jag inser bara inte att det är natt. Detta är förmodligen bara ett sätt för min kropp att berätta för mig att jag ska ta det lite lugnt, men jag tycker att den kunde göra det på något annat sätt och låta mig sova ;)

Jag drömde en del under timmarna där mellan 2 och 5.30 så jag trodde att jag hade drömt att ett av meddelande var delvis på spanska så jag var tvungen att titta igen när jag vaknade på riktigt men nej det var ingen dröm. Varför han skrev på spanska är en bra fråga men så var det. Så jag är ju uppenbarligen vaken eftersom jag vet vad jag läser. Nu ska jag snart sova och hoppas på att få sova en hel natt.


Av Caroline - 2 oktober 2014 12:42

Nu är jag helt slut. Började dagen med föreläsning och sedan blev det gymmet. Kände att jag behövde köra ett ordentligt träningspass idag.
Nu sitter jag hemma i sängen och orkar typ inte resa mig. Det gör visserligen inte så mycket för jag ska ägna hela eftermiddagen och kvällen åt att plugga.
Hoppas ni har en bra dag!

Är så förtjust i mina träningsskor ;)

Mitt sällskap idag, en intressant bok om miljörätt.

Av Caroline - 2 oktober 2014 10:00

Varje gång jag läser om någon som hjälper andra fylls jag av glädje och framtidstro. Att se människor göra osjälviska handlingar är så himla fint!


Kom över den här artikeln igår om en familj som hjälpt människor i en del av Nairobis slum i Kenya. Jag har inte varit i den här delen av staden men jag har besökt ett slumområde utanför Kisumu, också det i Kenya. Det är inte alltid en vacker syn. Husen är små, standarden väldigt låg, trångbebott, ingen el, inget vatten, en del djur här och var och mycket skräp. Men människorna som bor där är tacksamma för de har tak över huvudet, en trygghet för deras familj; ett ställe att kalla sitt hem.


Det finns många människor här i världen som behöver hjälp. Det krävs inte mycket för att hjälpa en familj. Min uppmaning är att bry sig, intressera sig och hjälpa till. Alla är vi människor.  


     

Under mitt besök i slummen hade jag äran att besöka Sammy och hans familj. De bor i en lite finare del av slummen då deras hus är "riktiga hus", i detta sammanhang innebär det att de inte bara bor i ett plåtskjul. I de här husen är det ju inte bara en familj som bor utan det är många. Alla familjer har sin egen del och egen ingång men det är inte många kvadratmetrar de har att röra sig på. Men de är ändå väldigt välkomnande och väldigt gästvänliga. Besöket hos Sammy, hans fru och deras son Andrew är ett besök som jag inte skulle vilja vara utan.



här är länken till artikeln: http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article19625139.ab


Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards