Carrolajsa

Alla inlägg under september 2015

Av Caroline - 30 september 2015 20:26

God kväll! 


Då var skolan i full gång igen. Vi har haft två föreläsningar så nu är man fullproppad med ny information. Vi kommer ha ganska mycket föreläsningar på den här kursen och det är kanske tur för det är ganska mycket vi förväntas lära oss och tentan är om mindre än en månad. Jobbigt... Men nu får vi väl försöka se det positivt och tänka att vi har en ny intressant kurs framför oss och massor av nya saker att fylla hjärnan med. Förutom föreläsningar och plugg har jag varit en sväng hos farmor och farfar idag. Bled bjuden på middag (såklart) så nu är man mätt och belåten och på så vis slapp jag laga mat idag också. Har dock en massa disk här hemma som jag måste ta ita med samt lite plugg så är väl lika bra att sätta igång nu så att man kan komma i säng hyfsat tidigt idag. Är så trött att jag hade kunnat somna stående hehe.


Hoppas ni har haft en bra dag, kram!



Av Caroline - 30 september 2015 18:00


Även om det inte är så länge sedan jag kom hem från Sydafrika så börjar passet klaga på att det inte får visa sig och resväskan klagar på att den står och samlar damm. Jag är så sugen på att åka iväg. En weekend i Paris eller London hade inte suttit fel nu. Just nu har jag inte tid då det är mycket i skolan men vem vet vad som händer i november/december? Kanske ge mig själv en resa i julklapp? I brist på tid kanske det blir en weekend till Stockholm eller något. Det hade inte varit helt fel det heller, lite shopping, museum, hotell och kanske lite party. Låter ganska lockande det med... Den som lever får se som man brukar säga. Jag har dock lite inplanerat redan i de månaderna så vi får se vad som hinns med men drömma går ju alltid. Sedan står såklart ett besök till Kenya också väldigt högt upp på listan, saknar de små barnen så himla mycket <3 Att resa är verkligen så himla kul och häftigt!


Paris



   
Berlin 



 
Kenya 




Av Caroline - 30 september 2015 07:00

God morgon! 


Idag drar vi igång med en ny kurs, den här gången blir det rättshistoria. Jag tycker att historia är väldigt intressant men det har inte varit min starkaste sida genom skolåren så vi får väl se hur detta går. Vi har fasat lite för den här kursen ända sedan vi började på juristprogrammet. Dock inte på grund av att det är historia utan för att examination sker genom muntlig tenta. Jobbigt värre... Men vi får väl se hur det går, lär få information idag så ska försöka att inte stressa upp mig förrän jag har all information. Nu ska jag snart bege mig mot skolan, hoppas ni får en bra dag! 



Av Caroline - 29 september 2015 21:41


Nu är jag helt slut. Efter tentan åkte jag hem om en snabbis och dumpade alla tusen saker jag hade haft med till tentan och sedan gick jag ner i stan direkt. Jag hade en hel del som skulle fixas och som bekant går tiden alltid så himla snabbt. Jag hittade inte allt jag behövde men en del så det kändes skönt. Senare delen av kvällen har jag ägnat framför datorn för att fixa lite jobb. Det blir dock sängen ganska tidigt idag för imorgon är det dags för skolan igen. De var dock generösa nog att ge oss en eftermiddag ledigt, en välbehövlig sådan. Det känns dock lite tråkigt att kursen Folkrätt nu är slut för det var en väldigt intressant kurs, en av mina favoritkurser faktiskt. Men var sak har sin tid som man brukar säga. Nu ska jag hoppa in i duschen innan det blir sängen. Dusch innan läggdags =risk för rufsigt hår imorgon hehe. 


Hoppas ni har haft en bra dag, kram! 



Idag orkade jag verkligen inte laga mat, dessutom tyckte jag att när man har skrivit tenta i fem timmar är man värd köpmat. Valet föll på falafel och mums säger jag bara. Lagom pris för en middag också, 30 kr, ganska studentvänligt.



  

Av Caroline - 29 september 2015 14:15


Då var tentan över för den här gången. Känns ganska skönt, förutom att nu måste man må dåligt fram tills dess att resultatet kommer. Det var en ganska bra tenta, där är dock alltid ett par punkter då det känns som att läraren vill sätta dit en för de formulerar frågan på ett nästintill obegripligt sätt. Men jag skrev på allt så nu återstår det att se hur det gick. Jag trodde att ämnet havsrätt skulle komma men som tur var kom det inte. Inte för att jag inte kan havsrätt utan för att det kan göras extremt komplicerat. Så någon makt var på min sida idag ;) 


Nu ska jag trycka på livets play-knapp igen. Som vanligt efter en tenta har man en massa saker att fixa så ska bege mig ut på stan nu för att uträtta några ärende. Hoppas ni får en bra tisdag, kram! 


 
Då får detta åka in i bokhyllan :) 



Av Caroline - 28 september 2015 18:56

Hej! 


Idag har det blivit ytterligare en heldag med plugg. Ska dock avsluta för idag om en liten stund. Har lite annat att göra och är så extremt trött så det är lika bra att pausa. Har dock fått gjort allt jag hade planerat så det känns bra. 


   
I den tentabubblan som jag befinner mig i hade jag inte hört om denna blodmåne/supermåne som syntes i natt vilket känns väldigt tråkigt. Det enda jag fick se var en fin solnedgång igår, även om det inte är så fy skam det heller så hade ju blodmånen varit lite häftigare men så kan det vara. Jag får hålla tummarna för att jag får se något liknande en annan gång. 




Ett exempel på vad jag har pluggat på idag. Ibland undrar jag om det verkligen är juridik jag pluggar hehe.



  

Av Caroline - 28 september 2015 16:15


För en tid sedan fick jag tillbaka resultatet från tentan i vittnespsykologi och är härmed officiellt godkänd. Känns kul att kunna lägga det till "samlingen" av akademiska meriter och kan även sätta in böckerna i bokhyllan tillsammans med mina juridikböcker. Blir ett trevligt komplement :)  






Av Caroline - 27 september 2015 09:48

God förmiddag!


Här är tankeverksamheten i full gång då jag redan har pluggat ett par timmar. Ligger helt enligt mitt schema så det känns ganska bra. Idag blir det till att läsa lagtext hela dagen, har si sådär 420 sidor att ta mig igenom. Tur att det är ett väldigt intressant område. Jag har ju valt en ganska tung linje men eftersom det är så himla intressant så orkar man ändå, trots att man termin efter termin har en massiv hög med material att ta sig igenom. Man lär sig så himla mycket och det är det som får en att orka. Nu ska jag återgå till mina traktat ( typ internationella avtal).


Hoppas ni får en bra söndag, kram! 



Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards