Carrolajsa

Alla inlägg under januari 2015

Av Caroline - 31 januari 2015 19:35

Hej!
Idag hade vi ett väldigt intressant och givande möte angående ett potentiellt framtida projekt för Growing Together. Vi träffade en kvinna som kommer från Kenya men bor i Sverige. Hon hade mycket intressanta och bra saker att säga och alla blev såååå sugna på att åka ner till Kenya, helst idag. Men vi får hålla oss till tåls men förhoppningsvis kommer vi ner till sommaren.

Efter mötet gick jag till skolan en sväng, tänkte att jag kunde lika gärna sitta där och plugga när jag ändå var i stan. Egentligen tycker jag att det är skönast att sitta hemma men det är betydligt tystare på skola så på den punkten är skolan bättre. Jag brukar sätta upp lite delmål när jag läser och igår läste jag ut det som var "veckans mål" så fick göra ett "helgens mål" men det läste jag ut idag. Skönt när man känner att man kommer någon vart!

Idag blir det en lugn kväll för mig. Tänkte lägga ansiktsmask, jobba lite vid datorn, städa och kanske till och med sätta på en film.

Hoppas ni får en bra kväll, kram!

Det blev frukost/brunch möte och det är ju inte helt fel. Scones, färsk apelsinjuice och moccalatte, mums!

Bibliotek är långt ifrån så fullt under helger som på vardagar. Jag ser ensam ut om man utgår från den här bilden men kan säga att där var några fler ;)

Av Caroline - 31 januari 2015 09:22

God morgon!
Då var det lördag och jag sitter och väntar på mina kollegor från Growing Together. Vi ska på möte med en kvinna som arbetar nere i området där barnhemmet som vi jobbar med ligger. Vi har inga konkreta planer men ska träffas för att prata och utbyta lite tankar och idéer. Det är alltid lika spännande att träffa nya människor och få höras deras historia.

Efter mötet väntar plugg. Får dock se hur mycket jag får gjort då jag inte har sovit supermycket i natt. Kom i säng i hyfsad tid men kl. 2.30 ringde telefonen för min bror hade missat bussen hem och hade inga pengar med sig så han ville att jag skulle komma ut och betala taxin. Tog en stund innan de var där och sedan hade jag svårt för att somna. Det är dock inte hela världen, får kanske ta en powernap sen ;)

Hoppas ni får en trevlig lördag, kram!

Av Caroline - 30 januari 2015 13:15




Jag gillar att titta på film men hinner inte göra det jätteofta (tid finns i perioder och då blir det ganska mycket film). Favoriterna är främst verklighetsbaserade berättelser. Barnfilmer och Disney är något som jag inte tittar på superofta,(trots att många faktiskt är väldigt bra). Undantaget från detta ”inte se” är  Frozen. Jag älskar den filmen! Den innehåller både bra budskap, bra musik och roliga karaktärer. Man kan ju inget annat än att gilla Olaf.  

En av de allra sötaste replikerna tycker jag är: ”Some people are worth melting for”. Snacka om att han vet hur man pratar till tjejer (och killar för den delen) ;)


Att ibland sätta andras behov framför sina egna och offra lite av det som kanske egentligen är viktigt för en själv, det är bland det finaste man kan göra för en annan människa tycker jag. 





Av Caroline - 30 januari 2015 07:43

God morgon!
Reaktionen när jag vaknade i morse var: aj, oj, iiii...träningsverk...Efter gympasset igår var jag helt slut i kroppen så förväntade mig massiv tträningsvärk. Det är dock inte så farligt utan känns bara lite i vissa rörelser men det kommer kanske, brukar alltid vara värre dag 2. På ett vis gillar jag dock träningsvärk, då känner man att man verkligen har gjort något.

Idag väntar föreläsning, plugg och städning. Hoppas ni får en bra fredag, kram!

Av Caroline - 29 januari 2015 17:30

Det här med ålder är alltid lika intressant. Jag är 22 år men får ofta höra att jag inte ser ut att vara det. Förslagen är både högre och lägre, allt från 14 till 26 (inget överdriv, 16 och 26 är två förslag som ofta återkommer). Att höra att man ser ut som 14 eller som sin fyra år yngre syster är kanske inte alltid kul men det finns ju värre saker här i livet. Det sägs ju dock att ålder bara är en siffra och man är bara så gammal som man känner sig. Hade jag själv fått bestämma min ålder, inte baserat på utsida utan på insida, så hade jag nog lutat mer åt 26. Ibland känner jag mig ganska mycket äldre än vad jag är. Det beror nog på att jag har hunnit med en del trots att jag ”bara” är 22 (även om det finns de i samma ålder som har gjort mycket mer än mig).


När jag jobbade som volontär på ett ställe var det en besökare som ”stötte” på mig flera gånger under kvällen. Vi satt och pratade om lite allt möjligt och kom in på ålder. Hans min när han fick höra att jag bara var 19 var ganska svårslagen och man såg hur han började tänka (det var svårt att avgöra hur gammal han var men han var närmre 30 än 25). Han måste dock ha kommit fram till att det var helt okej trots att jag var ”ung” för han fortsatte resten av kvällen, dock utan framgång hehe.


Jag har också vid ett flertal tillfällen blivit antagen för att vara mamma till en flicka som vid tillfällena var runt 9. Vilket betyder att jag i så fall hade blivit mamma vid 13 års ålder. Det är ju inte helt omöjligt men kanske inte så realistiskt.


Men som sagt det här med ålder är inte lätt. Själv har jag väldigt svårt för att uppskatta ålder. Vissa ser helt enkelt ut att vara yngre än vad de faktiskt är och för vissa är det precis tvärtom. Det gäller bara att acceptera läget och inte ta åt sig, skratta åt det för det är det enda man kan göra ;) 

Av Caroline - 29 januari 2015 16:50

Den här dagen har gått i ett vilket har varit väldigt trevligt!
Den började med seminarie, fortsatte med lunch och en tur på stan med mamma. Sedan vankades det ett hårt pass på gymmet för min del och sedan en sväng om farmor. Nu har jag äntligen kommit hem, duschat och intagit soffan. Ikväll är det plugg som gäller för har en del att läsa. Blir kanske en omgång städning också om jag hinner.

Hoppas ni har en bra torsdag, kram!

Grillad macka med kyckling, ost och tomat. Det smakade inte helt tokigt om man säger så ;)

Av Caroline - 29 januari 2015 07:56

God morgon!
Hoppas allt är bra med er. För min del bestod gårdagen av gruppmöte, kort besök hos farfar och plugg hos pojkvännen. Idag väntar terminens första seminarie, träning, förhoppningsvis fika med mamma, massa plugg och ett besök hos farmor.

Hoppas ni får en bra dag, kram!

Av Caroline - 27 januari 2015 21:15


Idag är det den internationella minnesdagen för Förintelsens offer. Jag tycker att det är bra att detta uppmärksammas. Kriget och hatet mot judarna är verkligen en stor skamfläck i världens historia. Det är helt ofattbart att det kunde hända. Tänka att några få människor kan få så stor makt, makt över människor som leder till att de hämningslöst förintar oskyldiga människor. Tänk att en människa bara kan döda en annan människa, ”bara sådär”, för att hen är jude. Bara för att någon hade fått för sig att judar inte var värda något utan skulle utrotas. Jag får rysningar över hela kroppen bara jag tänker på det och det gör ont i hjärtat. Hur kunde människor bara göra såhär? Hur kunde de?


Det finns inte direkt någon man kan lägga skulden på. Visst Hitler var en man med mycket ondska i sig och hans medarbetare lika så. Alla soldater som har radat upp människor efter människor för att avrätta dem, usch. Invånare i byarna runt omkring lägren som låtsades som att det inte fanns, fy. Men vad mer fanns det att göra? Annan åsikt var förmodligen lika med döden, likaså trots och vägran. Det är svårt att lägga skuld men man måste acceptera. Acceptera att det hände och minnas. Personerna som överlevde blir bara färre och färre och med dem kommer många berättelser och minnen dö. Därför är det vår uppgift att föra deras ord vidare. Föra det vidare för att se till att ingen glömmer. Att ingen glömmer och förnekar denna fläck i vår historia som krävde så många liv. Liv som skulle ha levts av helt vanliga människor.


Jag tittade på ett litet klipp innan där en kvinna som överlevde berättar lite kort om sina upplevelser och jag hade svårt för att hålla tillbaka tårarna. Det går inte ens att föreställa sig hur det var. För ett par år sedan besökte jag ett före detta läger, Sachsenhausen. Där finns en del byggnader samt saker kvar och när man gick där och fick höra olika historier blev man väldigt tagen. Man kunde absolut inte föreställa sig men man kände ändå allvaret och det kändes som om det låg en mörk skugga över hela området.


Överlevandes berättelser är berättelser som är värda att dela, att dela de öden som människor gick till mötes. Inte för att skrämma, skämmas eller göra någon sorgsen utan för att minnas. Minnas det hemska som hände…   



En länk till klippet jag såg:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hon-overlevde-auschwitz/

Jag tog inte så många bilder när vi var i lägret, på grund av dess historia men ett par blev det...


     

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards