Carrolajsa

Direktlänk till inlägg 27 januari 2015

Förintelsen

Av Caroline - 27 januari 2015 21:15


Idag är det den internationella minnesdagen för Förintelsens offer. Jag tycker att det är bra att detta uppmärksammas. Kriget och hatet mot judarna är verkligen en stor skamfläck i världens historia. Det är helt ofattbart att det kunde hända. Tänka att några få människor kan få så stor makt, makt över människor som leder till att de hämningslöst förintar oskyldiga människor. Tänk att en människa bara kan döda en annan människa, ”bara sådär”, för att hen är jude. Bara för att någon hade fått för sig att judar inte var värda något utan skulle utrotas. Jag får rysningar över hela kroppen bara jag tänker på det och det gör ont i hjärtat. Hur kunde människor bara göra såhär? Hur kunde de?


Det finns inte direkt någon man kan lägga skulden på. Visst Hitler var en man med mycket ondska i sig och hans medarbetare lika så. Alla soldater som har radat upp människor efter människor för att avrätta dem, usch. Invånare i byarna runt omkring lägren som låtsades som att det inte fanns, fy. Men vad mer fanns det att göra? Annan åsikt var förmodligen lika med döden, likaså trots och vägran. Det är svårt att lägga skuld men man måste acceptera. Acceptera att det hände och minnas. Personerna som överlevde blir bara färre och färre och med dem kommer många berättelser och minnen dö. Därför är det vår uppgift att föra deras ord vidare. Föra det vidare för att se till att ingen glömmer. Att ingen glömmer och förnekar denna fläck i vår historia som krävde så många liv. Liv som skulle ha levts av helt vanliga människor.


Jag tittade på ett litet klipp innan där en kvinna som överlevde berättar lite kort om sina upplevelser och jag hade svårt för att hålla tillbaka tårarna. Det går inte ens att föreställa sig hur det var. För ett par år sedan besökte jag ett före detta läger, Sachsenhausen. Där finns en del byggnader samt saker kvar och när man gick där och fick höra olika historier blev man väldigt tagen. Man kunde absolut inte föreställa sig men man kände ändå allvaret och det kändes som om det låg en mörk skugga över hela området.


Överlevandes berättelser är berättelser som är värda att dela, att dela de öden som människor gick till mötes. Inte för att skrämma, skämmas eller göra någon sorgsen utan för att minnas. Minnas det hemska som hände…   



En länk till klippet jag såg:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hon-overlevde-auschwitz/

Jag tog inte så många bilder när vi var i lägret, på grund av dess historia men ett par blev det...


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 7 juli 2020 22:43


Nu har jag haft två semesterdagar, än så länge känns det bara som en långhelg men det har varit väldigt skönt so far. Hittills har jag hunnit med massage, ansiktsbehandling, frukost med en vän och middag med en annan vän. Imorgon åker jag ner mot S...

Av Caroline - 4 juli 2020 12:25


Äntligen har jag semester! Ska bli så skönt. Har jobbat otroligt mycket den senaste veckan. Utöver det har jag också varit på aw och fixat lite volontärjobb. Idag ska jag möta upp en vän för att titta på möbler och äta middag. Hoppas du får e...

Av Caroline - 25 juni 2020 22:09

Nu är det mycket att göra. Jag jobbar nästa vecka också sedan går jag på semester så det är otroligt mycket som ska avslutas på jobbet innan dess. Samtidigt vill man njuta av vädret och träffa vänner innan alla åker på olika håll för semester. ...

Av Caroline - 21 juni 2020 21:02

Hoppas du har haft en fin midsommarhelg! Jag har haft en supermysig helg. I torsdags var jag hemma hos en kompis på middag. I fredags kom en vän hem till mig. Vi gick en promenad, lagade mat och satt och pratade halva natten. I går mötte jag upp en...

Av Caroline - 13 juni 2020 23:18


Det här har varit en lång dag. Jag har jobbat hela dagen och efter jobb mötte jag upp en vän. Hon mötte mig utanför jobbet och sedan gick vi in till stan för att äta. Vi testade ett ställe med veganska burgare, mycket gott var det! Efter maten ...

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards