Carrolajsa

Alla inlägg under januari 2015

Av Caroline - 12 januari 2015 08:48

God morgon!
Då kör vi igång en ny vecka. För min del börjar den här veckan med gruppmöte i skolan för att förbereda ett seminarie och sedan blir det en sväng på stan och fix hemma.

Hoppas ni får en bra måndag, kram!

Jag är lite av ett Harry Potter fan så när jag såg den här bilden kunde jag inte låta bli att skratta. Den är egentligen inte superrolig men ändå lite charmig på något sätt. Tänkte dela med mig den här för det är kanske någon annan som också finner den smårolig och får sig ett skratt såhär en grå måndag ;)

Av Caroline - 11 januari 2015 22:12

Idag är det hela två år sedan jag kom hem från Kenya efter min första resa. Jag fick uppleva en dröm som jag länge hade haft och det går inte en dag då jag ångrar att jag åkte. Mina två månader där var helt fantastiska men också väldigt jobbiga. Jag fick vara med om jobbiga saker, fantastiska saker, hemska saker, roliga saker, lärorika saker; ja typ allt.


Jag åkte själv på den resan och det är något jag är väldigt glad över. Jag hade ingen annan att förlita mig på utan fick fixa allt själv vilket gjorde att jag utvecklades på flera sätt. Människor säger ofta att en resa som liknar den jag gjorde  förändrar dem och gör dem till nya människor. Jag kan faktiskt delvis hålla med om detta. Jag är fortfarande samma person som jag var innan jag åkte men visst har jag förändrats på vissa sätt. Jag har i stort sätt samma värderingar som innan men har också fått nya drömmar och utvecklats som person.


Det jobbigaste med resan var nästan att komma hem. Det var inte det att jag inte ville komma hem men det var en stor omställning att komma hem. Trots att livet här hemma är det jag har levt och känt till i över 20 år var det så annorlunda mot det liv jag hade levt i två månader och det livet hade verkligen påverkat mig. Mycket av det jobbiga var att ingen här hemma ”förstod” vad jag hade varit med om och det förväntade jag mig verkligen inte heller. Man har en bild av hur det är i Afrika efter att ha tittat på tv och liknande men det är helt annorlunda att se det i verkligheten och att leva bland det. Att ha knutit starka band till människor man aldrig kommer få träffa igen och att se saker man inte kan göra något åt. Den maktlösheten tog ett tag att bearbeta och så småningom vända till något positivt och inspirerande i arbetet vi gör med organisationen. Men som sagt, jag hade inte velat vara utan den här upplevelsen. Det går inte en dag utan att jag tänker på Kenya och jag tittar ofta på flygbiljetter och längtar tills jag kommer dit igen. Att kliva av flyget och känna värmen är helt fantastiskt. Att gå på de röda gatorna som består av packad sand där ute på landet och att titta in i de stora ögonen hos alla gudomligt söta barn. Det går knappt att beskriva om man inte har upplevt det. Förhoppningen är att jag åker dit på nytt i sommar och jag ser verkligen fram emot det. Förhoppningsvis har jag ett par vänner med mig också som känner sig nyfikna på det Kenya har att erbjuda <3 


                 


Kärlek <3 

Av Caroline - 11 januari 2015 21:39

Vilken blåst vi har, det är helt enormt! Det knakar i hustaket, träden vajar och saker trillar. Igår när jag var på födelsedagsmiddag tittade jag tågen med jämna mellanrum för att vara säker på att komma hem och allt verkade som vanligt. Jag gick ut i stormen och höll på att blåsa bort. Jag kunde inte gå rakt och på vissa ställen kom jag knappt fram på grund av vinden. Jag kom dock till tågstationen men precis när jag kom dit ropade de ut att tågen dit jag skulle var inställda. Då var det bara till att vända och gå tillbaka till min kompis som tog emot mig med öppna armar igen och erbjöd mig sovplats, tur man har sådana vänner. Jag hade egentligen inte packat för att sova hos någon annan än min mamma som jag egentligen skulle till men det löste sig. Kändes dock nästan som att jag gick ”walk of shame” imorse med samma kläder som igår, lite av gårdagens smink kvar och halvlockigt hår hehe.


Idag har jag varit hos min mamma hela dagen. I förmiddags var vi med min mormor på loppis och det blev en tur förbi mataffären. Eftermiddagen har jag och mamma spenderat hemma i soffan och bara umgåtts, ätit gott och pratat massor. För min del blev det en sväng förbi gymmet också vilket var himla skönt. Plugg har det också blivit då vi har gruppmöte imorgon för att förbereda kursens avslutande seminarie.


Hoppas ni har haft en bra söndag, kram!    


           
Kvällen igår bestod av god mat och dricka, spel, film, skratt och trevligt sällskap <3 



Av Caroline - 10 januari 2015 12:34

Hej!

Hoppas allt är bra med er.

De senaste dagarna har varit väldigt lugna. Jag har spenderat mycket tid med min pojkvän och gjort lite skolarbete, med betoning på lite. Vi fick tentaresultatet från skatterättstentan häromdagen och det gick faktiskt över förväntan vilket var skönt! Nu kan man andas ut lite. Betyg på uppsatsen kvarstår och ett seminarie men sedan är den här terminen över.  

Idag väntar lite plugg innan jag ska göra mig i ordning och åka på födelsedagsmiddag hos en av mina bästa vänner <3

Hoppas ni får en bra lördag, puss och kram!  

Av Caroline - 8 januari 2015 12:50

Hej!

Hoppas allt är bra med er! Själv är jag en aning trött, hade svårt för att somna igår, vaknade flera gånger under natten och vaknade tidigt. Vi hade egentligen fram till kl.9 på oss idag för att lämna in uppsatsen så när jag vaknade i morse tittade jag en extra gång (för typ 20:e gången) att mejlet med uppsatsen hade skickats till rätt person, med rätt namn på filen och rätt rubrik i ämnesraden på mejlet. Det var inte lönt att somna om så jag satte på en film och kröp ner i sängen igen. Passade på att fixa lite saker på datorn samtidigt. Efter det körde jag ett träningspass här hemma så nu är jag helt skakis i benen hehe. Nu ska jag fixa lite här hemma innan jag beger mig in till stan för att lämna tillbaka böcker. Senare idag ska jag träffa min pojkvän så trots väldigt lite sömn kommer detta med största sannolikhet ändå bli en bra dag.

Ha det fint <3 

Av Caroline - 7 januari 2015 22:02


Äntligen är uppsatsen inlämnad. Nu vill jag typ bara lägga mig i fosterställning och gråta hehe. Nej så farligt är det faktiskt inte, den blev nog inte katastrofalt dålig. Jag tycker det är lite småjobbigt att skriva uppsats. Till skillnad från tenta så blir man bedömd på allt man gör, det ska vara både bra innehåll och bra disponering. Skriver man fel i ämnesraden på mejlet kan man få poängavdrag, missar man en punkt kan det bli minus och döper man dokumentet fel kan det också leda till poängavdrag. Jag tycker om att skriva men det jobbigaste tycker jag nästan är ordbegränsningen. Den här gången fick vi ha absolut max 2750 ord, jag landade på 2689. Jag hade kunnat skriva mycket mer men eftersom det inte fanns ord till det fick man begränsa sig och bara ta det absolut viktigaste och det är inte lätt. Men nu är den inne och det som kvarstår på den här terminen är ett seminarie då vi ska redovisa och diskutera uppsatserna.


Nu ska jag göra av med några tusenlappar (ska köpa böckerna till nästa termin) och sedan blir det sängen. Hoppas ni har haft en bra dag <3  


 



Av Caroline - 6 januari 2015 22:36

Igår kom dagen som jag har väntat på i fler månader. Då kom nämligen min pojkvän hem efter att ha pluggat utomlands hela hösten. Jag tycker att tiden har gått sjukt långsamt men det var så kul att äntligen få träffa honom igen <3


Tyvärr stannar inte mitt liv upp helt utan vi har deadline på uppsatsen på torsdag så det måste jag sitta och jobba med nu. Men när den väl är inlämnad är jag helt ledig (typ) ett par dagar och då kan jag tillfullo njuta av tillvaron.

Nu blir det sängen så att jag orkar med sista rycket med uppsatsen imorgon. God natt! 


 




Av Caroline - 4 januari 2015 22:22

Hej!
Det blev en shoppingtur idag. För min del blev det en ny stereo, lite ljus och annat smått. Kvällen har jag ägnat åt städning och plugg. Ska dock snart hoppa i säng för är grymt trött.

Hoppas ni har haft en bra söndag <3

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards