Carrolajsa

Alla inlägg under september 2016

Av Caroline - 30 september 2016 19:05


Det har verkligen varit fullt upp de senaste dagarna. Idag har jag haft en föreläsning, handlat skolmaterial och mat samt besökt ett torn här i Gent där man har fin utsikt över staden. Kvällen ska jag ägna åt att få ordning på alla mina papper och kanske se en film. 


Har inte så mycket planer för morgondagen mer än att plugga, känner att jag behöver en dag hemma för att få ordning på allt och få en överblick över alla tusen saker jag ska hinna med den här terminen. Med andra ord kommer min helg inte vara så rolig men ack så behövlig. Hoppas ni får en trevlig helg, kram! 


         
Jag och en vän bestämde oss för att äta lunch på stan idag och vi hittade 

ett ställe med supergoda vegetariska burgare. Det är inte precis en 

billig stad jag har flyttat till (kommer typ vara pank innan jag kommer hem) men 

utbudet av mat är stort och det är alltid trevligt! 



Av Caroline - 29 september 2016 12:01

God förmiddag från Gent!

Jag har nyligen haft en lektion i miljörätt och jag är så pepp på denna kurs! Professorn verkar super, ämnet väldigt intressant, arbetsbördan hög men bra fördelad över terminen och examinationsmomenten intressanta. Totalt kommer jag läsa sex kurser här vilket är betydligt mer än vad jag är van vid så det gäller att välja dem på ett bra sätt. Det finns mycket jag vill läsa men det kommer vara svårt att få ihop schemat på ett bra sätt så vi får se vart det hela slutar hehe.

Nu väntar jag på nästa föreläsning som är om "armed conflict" vilket ska bli intressant. Har dock lite tid innan den börjar så ska passa på att få lite jobb gjort. Hoppas ni får en bra dag, kram!

Av Caroline - 28 september 2016 21:44

Idag har jag haft fullt upp! Jag har varit i stan en stor del av dagen för att köpa skolmaterial samt lite andra saker. Efter det åkte jag en sväng till Ikea för att komplettera min samling av kökssaker och efter det möte jag upp två vänner för att gå till ett torg precis där vi bor för att besöka en "student kick-off". Det var typ som en festival med stor scen, öltält, dansgolv och mat. Det bästa av allt var priset på inträdet, 1 euro hehe. Vi stannade inte så länge för vi ska upp tidigt imorgon men det var trevligt att vara där en stund.

Nu blir det snart sängen för mig, hoppas ni har haft en bra dag. Kram!

Det var ett belgiskt band som spelade, vi har ingen aning om vad de sjöng men vi dansade med ändå ;)

Åt en supergod citronpaj på Ikea, nästan så att jag vill dit igen bara för den ;)
Vi fick nämligen en gratis måltid där genom vårt studentkort och efterätt ingick så man fick passa på ;)

Av Caroline - 27 september 2016 20:34



 

God kväll! 


Både igår och idag har jag haft långa dagar. Igår var det en förberedelse, en föreläsning och "pub crawl" vilket innebär att man besöker 5 barer och dricker en öl på varje ställe. Jag gick dock bara till tre för jag visste att jag hade en superlång dag idag. Jag är ingen ölperson men smakade fyra olika öl och drack två shots. Jag var hemma vid 24 och klockan ringde 6.30 så det var okej.


Idag har jag varit i skolan mellan 8 och 20. Lektionerna här är mycket längre än de vi har hemma så jag har "bara" haft tre lektioner på hela dagen. Vi har add- and drop week den här veckan vilket innebär att vi kan byta kurser så jag kommer gå på fler kurser än jag ska läsa, bara för att bestämma vilka jag faktiskt vill läsa. 


Imorgon är jag ledig men har typ tusen saker att göra. Jag måste hämta ut böcker, handla, skriva ut papper, boka möte med migration Office och försöka fixa mitt internet. 


Nu ska jag påbörja min "to do list" så jag inte behöver göra allt imorgon. Hoppas ni får en fortsatt bra dag, kram! 


 



Av Caroline - 25 september 2016 18:35

Då börjar helgen lida mot sitt slut. Idag har jag gjort lite av varje, det blev städning, läsning, lite jobb vid datorn samt promenad och lunch med vänner.

Nu framåt kvällen blir det eventuellt matlagning med några vänner och imorgon börjar föreläsningarna. Hoppas ni har haft en bra helg, kram!

Vi åt på en känd sopprestaurang idag.

Vi besökte även "graffiti street" där det är lagligt att måla.

Arkitekturen här är så himla fin!

Av Caroline - 24 september 2016 21:42

Idag har jag utforskat staden på egen hand. Jag har gått rundor en massa, handlat mat, tittat i butiker och bara andats in stadens atmosfär. Framåt eftermiddagen mötte jag upp några vänner för promenad och sedan matlagning. Nu ska jag fixa med lite papper men sedan blir det sängen.

Hoppas ni har haft en bra dag, god natt.

Det var någon form av "customary day" idag så i en del butiker fick man något när man handlade. I en butik fick jag en öl med 9 % alkohol, inte riktigt som i Sverige hehe.

Av Caroline - 23 september 2016 14:42


Åh vad jag gillar min nya "hemstad". Det känns som en blandning av Köpenhamn, London och Paris. Idag har vi haft introduktionsdag på juridiska fakulteten, det var mycket information men alla på fakulteten känns hjälpsamma så det ska nog inte vara några problem. Förutom information var det kaffe och lunch vilket var perfekt för då hade man tillfälle att prata med ännu fler människor. Efteråt var vi ett gäng som gick ner till centrum och åt belgisk våffla. Jag är inte så förtjust i våfflor men här tog jag med en massa jordgubbar och nutella vilket var himla gott. 


Nu har jag lite saker att göra vid datorn men ikväll väntar party. Vi ska först till ett ställe och ta en fördrink och förhoppningsvis prata med juridikstudenter från Belgien och efter det väntar party med Erasmus (utbytesstudenter inom EU) studenter. Det kommer bli en lång kväll men det ska bli väldigt trevligt. 


Hoppas ni har en bra dag, kram! 


         
Våfflan var helt okej men toppingen var helt klart bäst ;) 


   

Den juridiska fakulteten 


Av Caroline - 22 september 2016 22:07


God kväll!


Idag har vi fått en massa information. Det har varit om skolan i allmänhet, staden, aktiviteter och om våra rum. Nu på kvällen blev det mingel med vin och tilltugg. Vi har även hunnit med en promenad i vår nya hemstad och inhandling av mat. Nu är jag dock helt slut och imorgon ringer klockan tidigt för då är det dags för information från vår respektive fakultet.


Nu ska jag snart hoppa i säng, hoppas ni har haft en bra dag. Kram!



Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards