Carrolajsa

Alla inlägg under september 2016

Av Caroline - 21 september 2016 21:08

Hej! 


Nu är snart dag 2 här i Belgien över. Igår blev det registrering samt incheckning i rum. Jag hade tur att träffa på två tjejer på tåget som också skulle till Ghent (och dessutom läsa juridik) så vi har umgåtts både igår och idag, alltid skönt att hitta någon snabbt.


Idag har vi varit på Ikea, handlat mat och besökt en elektronikaffär. Det blev en massa saker på Ikea eftersom vi måste köpa allt; tallrikar, stekspadar, bestick, kastrull, stekpanna... Det är även strul med Internet för det finns inte Wi-fi på rummen utan man måste skaffa en nätverkskabel. Problemet är bara det att jag inte har en ingång till en nätverkskabel i min dator utan behöver en adapter. Efter lite letande fick jag tag på en adapter men nu måste jag försöka installera den... Tills det är fixat får jag sitta i ett "allrum" för här finns Wi-fi ;)


Imorgon börjar "Welcome days" så då får vi förhoppningsvis mer information om hur allt fungerar. Det blir en lång dag imorgon så ska försöka komma i säng ganska tidigt idag. Hoppas ni har haft en bra dag, kram!


 
Mitt rum 



 
Kändes konstigt att gå på Ikea i ett annat land, det såg nästan likadant ut men 

eftersom de har euro såg allt så billigt ut vid första ögonkastet, 199 :- för en säng liksom ;) 



 
Vi fick tag på det mesta vi behövde vilket var skönt. 



 

 Huset jag bor i, home Canterbury. 


Av Caroline - 21 september 2016 18:26

I Sverige är det många människor som är ganska stängda och håller många saker för sig själv. Ett område då detta är särskilt stort är vid psykiska problem. Psykisk ohälsa är ett utbrett problem i Sverige och många anser att det är något skamligt. Precis som fysisk ohälsa inte är något man kan rå för (kanske ibland men ofta inte) kan man inte heller rå för psykisk ohälsa, man kanske kan lindra det men det är inte så lätt. Jag anser att det är väldigt viktigt att prata om detta eftersom det drabbar så många människor. Om man inte mår bra är det viktigt att prata om det, inget blir bättre av att hålla det inne. För vissa räcker det att prata med en vän eller familjemedlem men för vissa krävs det expertis. Det finns många som är kunniga inom området och det finns behandling i många olika former.


Jag letade information om en sak tidigare idag och då kom jag in på en hemsida där jag kom att läsa om en psykologmottagning som hade intressanta arbetsmetoder och områden de jobbade inom. Eftersom jag tycker att det är viktigt att vi jobbar för öppenhet kring psykiska sjukdomar tänkte jag dela med mig av länken om någon annan är intresserad av att läsa: http://ypm.se/


 


Vi måste ta hand om varandra <3



Med inspiration från och tillsammans med http://ypm.se/

Av Caroline - 20 september 2016 07:30


Idag händer något stort, jag flyttar till BELGIEN. Jag har kommit in på ett universitet i Gent och kommer därför bo där en termin. Jag ska läsa juridik även där och vi börjar kurserna nästa vecka. Den här veckan är det introduktionsdagar så imorgon drar allt igång, därför åker jag redan nu. Jag har inte fått reda på vilka kurser jag får läsa men förhoppningsvis faller allt på plats de kommande dagarna. Jag ser verkligen fram emot nya äventyr för jag känner att jag behöver en förändring för att komma vidare med mig själv och med mitt liv. Det blir en utmaning att läsa juridik på engelska men jag älskar utmaningar då jag anser att det är det enda sättet för att utvecklas som person.

 

Nu ska jag strax gå på planet och påbörja min nya resa. Hoppas ni får en bra dag, kram!  

 

 


<3

Av Caroline - 19 september 2016 22:56


Min kära morfar, idag var det dags att säga hejdå. Du har kämpat länge och väl men nu var det dags för dig att lämna oss. Vi kommer alltid att minnas och älska dig <3


Efter en lång och känslosam dag är det nu dags för mig att krypa till sängs, god natt.

Av Caroline - 18 september 2016 20:46


Nu är jag på väg hem efter en trevlig helg i Örebro. Det har blivit mycket god mat, ihopsnickrande av möbler, shopping, film och promenader. Nu väntar lite jobb under tågresan och väl hemma blir det lite fix innan sängen. Hoppas ni har haft en bra helg, kram!


                 

Av Caroline - 17 september 2016 14:30


Även om det fortfarande är väldigt fint väder så börjar ju hösten komma, därför tänkte jag summera min sommar lite. För det första vet jag inte riktigt vart den har tagit vägen, det känns som att det har gått så himla snabbt men jag har hunnit med en del:


- Jag har jobbat mycket på mitt livs första juristjobb vilket var väldigt givande.


- Jag har varit på bröllop.

- Jag har varit i Örebro.

- Jag har besökt Linköping och Mjölby

-  Jag har jobbat en del med andra saker, bortsett från juristbyrån 

- Jag har umgåtts med vänner

- Varit i Kenya 

- Blivit ett år äldre 


 
Under turen på Göta kanal 



 
Bröllopsbuketten


Linköping 



    

Mästare i bowling på min födelsedag ;) 


 
Örebro


Promenad längs vattnet


 


Brunch med vänner. Skulle nog säga att brunch är ett av de bästa påfund när det kommer till mat, älskar brunch!




Listan kan göras längre men här är åtminstone några punkter. Där är några saker jag önskar att jag hunnit med som jag inte har (ex en rundresa i Danmark, ett besök på Ullared och ett besök i Stockholm...) men man kan inte hinna med allt här i livet. Efter en bra sommar ser jag nu fram emot, förhoppningsvis, en ännu bättre höst med nya trevliga utmaningar! 



Av Caroline - 15 september 2016 07:28


God morgon! 


Idag blev det ännu en tidig morgon då det bär av till Örebro idag. Min pojkvän har flyttat in i sin lägenhet och jag har anmält mig som volontär att fixa till den lite hehe. Jag har verkligen haft fullt upp de senaste dagarna, det har varit allt från middag hos mormor, middag ute, packning, städning, shopping och möte. Känns som att jag har en miljon saker att göra så på ett sätt känns det skönt att jag ska sitta på ett tåg i flera timmar för då kan jag passa på att arbeta undan lite saker. 


Hoppas ni får en bra dag, kram! 


Åt en supergod vegetarisk planka när jag var ute häromdagen, mums. 
    

Av Caroline - 14 september 2016 13:45


När jag var i Kenya var jag på en del möten med personer som driver diverse projekt i landet. Exempelvis besökte jag tre skolor, ett barnhem, en slum, en odling och ett internetcafé. Jag fick höra väldigt inspirerande historier och se väldigt fina projekt. En av anledningarna till att jag åkte just nu var för att undersöka behovet och möjligheterna för Growing Together att engagera sig i nya projekt i framtiden. Det finns stora behov och många som vill ta del av våra pengar men vi är noga med att det känns rätt för oss, det är trots allt inte våra pengar vi arbetar med utan pengar som människor har skänkt till oss i förtroende. Jag beslutade inte om några insatser nere på plats utan det är något som jag får diskutera med mina kollegor men det finns en hel del bra kandidater så vi får se vad som händer i framtiden. 


En av våra samarbetspartners framför en av hans skolor.

Bland de här barnen fanns det några som aldrig hade sett en vit människa innan,

en liten flicka blev så rädd för mig att hon började gråta... 


    Women's academy, en skola där kvinnor utbildas i bland annat matlagning, sömnad, frisör och byggnad.

Ett väldigt viktigt projekt som syftar till att hjälpa kvinnor ur fattigdom och från beroende av mannen. 



       
Förutom att användas som skolbuss används den här bussen för att transportera avlidna människor till deras hembygd. 

När en person avlider lägger de personen i en kista, som placeras på taket, och sedan åker familjen med i bussen, hem till den plats där personen skall begravas. 



 
Ett barnhem vid namn Jesus Cares Orphanage. Growing Together stöttade detta barnhem tidigare men 

med anledning av stora samarbets- och kommunikationssvårigheter med de som äger barnhemmet

fick vi avsluta samarbetet. Jag besökte dock barnhemmet nu för att leverera lite kläder och leksaker.


 
   

På den här skolan har Growing Together ett projekt, vi stöttar 10 tjejer med mat för att försäkra oss om att

de åtminstone får ett mål mat om dagen. Det finns dock ytterligare behov som skulle behöva tillgodoses.



   

Mathare slummen med ca 1 miljon invånare. Här finns extremt stora behov av hjälp och ett exempel är installation av offentliga toaletter. 



Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards