Carrolajsa

Alla inlägg den 9 oktober 2014

Av Caroline - 9 oktober 2014 22:37

Då har jag varit och registrerat mig som blodgivare. Idag tog de prover och intervjuade för att försäkra sig om att jag passar som blodgivare. Det är inte helt självklart att jag kan bli blodgivare. Jag har ganska lågt blodtryck vilket inte gör jättemycket, jag behöver bara tänka på att sitta kvar i stolen lite längre men tydligen har jag tunna blodkärl. När man ger blod behöver man ha tjocka kärl för nålen är tydligen lite tjockare. De menade på att eftersom jag inte är så stor i mig själv så kan det bidra till att kärlen är små. Men sköterskan tyckte att vi skulle testa och går det inte så får jag komma tillbaka om några år och hoppas att mina kärl är större. Jag hoppas dock innerligt att det funkar när jag kommer nästa gång!

När jag satt och väntade på att det skulle bli min tur fick jag ett meddelandeav en vän som tydligen hade sett mig (varför han inte kom fram och pratade är en bra fråga). Han jobbar tydligen på sjukhuset nu så vi hade en trevlig konversation om allt och ingenting vilket alltid är trevligt. Det är dessutom perfekt att ha något att göra när man bara väntar. Vi har varken setts eller pratat på länge så det gör det extra roligt :)

Resten av kvällen har jag ägnat åt förberedelser inför morgondagens seminarie. Är lite nervös för risken finns att det blir ett sådant där de pekar och förväntar sig att man kan svara på vad som helst... Men vi får väl se. Nu ska jag försöka sova. Hoppas ni har haft en bra dag <3

Av Caroline - 9 oktober 2014 22:00

Något jag har lärt mig är att aldrig ge upp. Genom att kämpa in i det sista och inte ge sig utvecklas man. Stöter man på hinder kan man istället försöka se en alternativ utväg. Det kanske inte blir så som du hade tänkt dig men vad gör det? Att tvingas se andra alternativ kan ibland skapa nya möjligheter och ge bra resultat. Ibland kan det rentav bli bättre. För att komma dit man vill gäller det att man inte låter sig hindras utan man ska bara köra. Ha målet i sikte och avvik inte från det! 

 

Av Caroline - 9 oktober 2014 15:53

Efter att ha pluggat större delen av dagen ska jag nu bege mig in till stan för att förhoppningsvis göra något som jag länge har velat. Det finns vissa saker som jag har haft som mål i många år och en av dem är att ge blod. Men på grund av två resor till Kenya och en tatuering har det inte kunnat bli av, förrän nu. Eller jag vet inte om det kommer bli av nu heller men jag ska åtminstone testas idag och se om jag och mitt blod är tillräckligt friska för att få dela med oss till andra. Jag har på nära håll sett vilken skillnad blodgivning gör och jag hoppas innerligt att jag får möjlighet att hjälpa till. Det känns som ett väldigt enkelt sätt att hjälpa till. Jag hoppas att det inte ska vara några problem för mig att ge men ni kan ju gärna hålla tummarna om ni får en stund över ;)
Jag önskar er en fortsatt trevlig dag <3

Mitt halsband idag; karma what goes around comes around...

Av Caroline - 9 oktober 2014 13:15

Häromdagen fick jag frågan om jag trivs i skola och om jag känner att juridik är rätt för mig och svaret är att det är det verkligen! Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill jobba med, några ämnen som jag är intresserad av är mänskliga rättigheter, skadeståndsrätt och familjerätt. Det bästa med juridik är att det är så brett, man kan jobba med i princip vad som helst. Jag går bara termin 4 men vi har redan hunnit täcka väldigt många områden. Bara den här veckan har jag läst in mig på ämne som miljöfarlig verksamhet, vargjakt, bestämmelser om bygglov och kommunrätt. Jag är den typen av person som tycker om att kunna lite om mycket. Visst är det kul att ha ett område som man typ är expert på men man kommer långt med att kunna lite om mycket. Expertisen kommer förhoppningsvis sen.  


Oavsett om jag hamnar i domstol, i en kommun, utomlands eller på ett företag så vet jag att jag kommer jobba med något som jag tycker är kul och något som jag vet att jag kommer kunna utvecklas mycket inom och det är det viktigaste. Saker som pengar och status spelar ingen roll. Trivs man inte med det man gör kommer man inte långt här i livet.


Så oavsett vad du är intresserad av och oavsett vad du vill jobba med så ska du följa hjärtat och inte bry dig om vad andra tycker och tänker. Det är ditt liv och dina val. Såklart måste du tänka igenom dina val och vara lite realistisk men var inte rädd för att drömma. Drömmar gör så att du växer som person och gör att du utvecklas. Var inte rädd för att drömma, inte rädd för att satsa!    


 

Av Caroline - 9 oktober 2014 11:01

I natt drömde jag att jag var tillbaka i Kenya och ägnade dagarna åt att gosa och leka med alla barnen. Tyvärr var det bara en fin dröm för jag vaknar upp till ett grått och regnigt Sverige... Jag hoppas innerligt att jag inom en inte alltför långt framtid sitter på ett plan ner till älskade Kenya igen :) <3

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards