Carrolajsa

Alla inlägg den 24 november 2015

Av Caroline - 24 november 2015 21:15


Då var snön borta igen. Har regnat en hel del under dagen så nu är marken åter grön. Jag har mestadels pluggat idag. Hann dock en sväng till affären också och en sväng till skolan, behövde skriva ut lite papper. Är dock helt slut nu så nu ska jag snart hoppa in i duschen och sedan blir det nog ett avsnitt av gossip girl. När man ägnar dagarna åt att skriva om religionsfrihet känns det som att det är skönt med ett "ytligt" avslut på dagen. Hoppas ni har haft en bra dag, kram! 


 

Av Caroline - 24 november 2015 18:00

 

"Jag har varit i Kenya i några dagar nu och det har varit mycket intryck. Jag jobbar som volontär på ett barnhem som heter Rangala Baby Home där det bor ca 50 barn. Jag ska vara här i nästan 7 veckor och behovet av hjälp är stort. Här är barn som är allt från två månader upp till 4 år. Jag får testa allt tvätta för hand, blanda mjölk, mata, byta blöjor, byta kläder och följa med till sjukhuset. Människorna är väldigt trevliga, det är fint väder och än så länge har jag inte stött på allt för läskiga djur. Hoppas allt är bra hemma i Sverige. Kram!"

 

Såhär skrev jag den 24 november 2012. Då hade jag kommit till Kenya och varit där några dagar. Tänk att det redan har gått tre år! Det var den första resan jag gjorde själv och det var verkligen en upplevelse. Jag har många fantastiska men också många jobbiga minnen från mina två månader i detta land. Många mysiga stunder med barnen, många tårar över allt hemskt jag fick se och mycket skratt med vänner jag mötte där nere. Många av människorna kommer jag aldrig träffa igen men minnet av dem kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Det var ingen lätt resa men den var ändå fantastisk. Jag gjorde inte bara en "yttre" resa till ett annat land utan jag gjorde även en inre resa där jag började jobba på mig själv och började bearbeta saker som hänt tidigare. Jag har varit tillbaka en gång och längtar verkligen tills nästa resa. Jag hade gett väldigt mycket för att få höra barnen skratta och få ge dem en stor kram. Själva resan varade i nästan två månader men minnet av den kommer vara med mig hela livet <3 


   


Av Caroline - 24 november 2015 15:04


Som ni kanske vet älskar jag att resa. Jag får ofta höra att man ska vara försiktigt och att man ska akta sig för tjuvar när man är iväg, detta med tanke på att jag vid ett flertal gånger varit i ”farliga” länder (om man frågar andra då). Jag minns när jag åkte till Kenya första gången, då hade jag nästan 150000 shilling med mig i kontanter. Det var lite extremt men eftersom det var första gången visste jag inte om man kunde ta ut pengar eller inte så därför tog jag det säkra före det osäkra. Nu vet jag att man kan ta ut pengar och det är ju smidigt. Även om man kan ta ut på plats har jag dock alltid med mig kontanter. Jag tycker att det är så himla smidigt att ha kontanter så man har till exempelvis taxi när man kommer eller om man behöver handla något på flygplatsen. Dessutom behöver man inte stressa för att hitta en bankomat det första man gör. Man slipper även den extra avgift som tillkommer när man tar ut pengar utomlands.


Det finns ju väldigt många ställen där man kan växla. Eftersom det är ganska dyrt att resa vill man ju inte lägga massa pengar på dyra växelkurser så blev glad när jag hittade en lite billigare sida. De har valutor som tillhör några av de vanligaste resmålen så det är ju bra. Så det är ett litet tips om man är ute efter att växla. Trevlig resa!

http://www.unimon.se/


Med inspiration från Unimon                      

 

 

Min "lilla" bunt med sedlar när jag åkte till Kenya första gången ;) 



 

Av Caroline - 24 november 2015 09:36


God förmiddag! Eller god vet jag inte. De senaste dagarna har jag sovit ganska bra då jag har somnat ganska snabbt och inte vaknat 100 gånger per natt. Dock var natten till idag ett undantag från denna trevliga nya trend. Först hade jag svårt för att somna, sedan vaknade jag flera gånger i natt och vaknade ganska tidigt nu på morgonen. På detta lägger vi lite frossa och huvudvärk och vi har hur jag känner mig idag: helt slut. Men det finns inte så mycket mer man kan göra än att ta sig igenom den här dagen också. Jag ska jobba på uppsatsen och om jag orkar ska jag ner till stan och uträtta några ärende. Hoppas ni har haft en bättre natt än vad jag har haft och hoppas ni får en bra dag, kram! 



Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards