Carrolajsa

Alla inlägg den 7 december 2014

Av Caroline - 7 december 2014 21:59

Efter en lång pluggdag blir det snart sängen. Imorgon väntar sista seminariet vilket är ganska skönt för efter det kan man ha full fokus på tentan.

Hoppas ni har haft en bra söndag, kram!

Jag har väldigt fina människor runt omkring mig. Häromdagen fick vi hem saffransbullar och idag pastagratäng. Det är kärlek det! På så vis slipper jag ödsla tid på att laga mat utan kan ha full fokus på skatterätt.

Av Caroline - 7 december 2014 15:45

Nu i jultider är vi många som är ute på julklappsjakt. Julen är en väldigt dyr högtid för många familjer och jag upplever ibland en viss hets kring handlandet av julklappar. Personligen tycker inte jag att priset är det viktiga utan tanken bakom.


Många tycker att det är svårt att handla julklappar för de tycker vi har allt och detta är till stor del sant. Visst man har kanske inte allt man behöver eller vill men de flesta av oss har möjligheten att själv införskaffa det. Men det finns många som inte har allt. Jag har uppmärksammat Ung Cancers kampanj där de försöker uppfylla cancersjuka människors önskan. UNICEF, Rädda barnen och BRIS har gåvobevis man kan köpa för att stödja människor som inte har det lätt i livet. Jag har själv fått liknande presenter och jag blir lika glad varje gång. Till exempel fick jag en gris när jag fyllde 20. Såklart var det inte en gris i paketet utan ett gåvobevis på att en familj i ett land fått en gris som de kunde använda i sin tillvaro för att få hjälp med sin försörjning. Ett år fick jag ett gåvobevis på att poliovaccin hade skickats till ett land där behovet var stort. Tänka att någon såg till att jag fick vara med att göra skillnad!


När man pratar om detta är den ständigt återkommande kommentaren att man inte kan vara säker på att pengarna går till rätt sak. Och nej det kan man inte men jag väljer att tro att det gör det. Visst går inte alla pengar fram i de större organisationerna för de har mycket administrativa kostnader också men jag är övertygad om att en stor del av hjälpen verkligen når fram och det som når fram kan göra en enorm skillnad för en familj, för liv. Så till alla er som inte vet vad ni ska köpa eller önska er tipsar jag er om att önska er hjälp åt någon annan, någon som kanske inte själv har möjligheten att önska eller få hjälp. Ge någon annan en present i form av ett bättre liv. Jag har svårt att tänka mig en bättre gåva än en gåva som hjälper någon annan. 

  

Vi i Growing Together har också tagit fram ett speciellt gåvobevis nu när det närmar sig jul. Jag kan ju inte prata för andra organisationer men jag försäkra er om att pengarna vi får in verkligen går till barnen i Kenya och arbetet med att ge dem ett bättre liv


Vårt gåvobevis, gjort av min grymt duktiga kollega 

http://www.growingtogether.se/donera/butik-23672574
 

Av Caroline - 7 december 2014 10:04

God förmiddag!
Då var helgens sista dag kommer, och tillika andra advent. Nu kommer veckorna fram till jul bara rusa förbi (jag tycker dock att alla veckor gör det). För min del är det plugg som gäller, ska försöka ta mig igenom ett par böcker.

Min gårdag bestod också av plugg, hela dagen. Min tanke var att jag skulle krypa ner i soffan, se film och dricka te på kvällen, för att försöka bli av med tramset som uppehåller sig i min kropp men det gick inte bra. Jag är så dålig på att "sitta och göra ingenting" så istället blev det en promenad, lite styrketräning, storstädning och julklappsshopping på nätet. Som sagt, jag är superdålig på att bara vara, det blir alltid så att jag hittar på något hehe. Men det är faktiskt mysigt att krypa ner i en nybäddad säng och veta att rummet är nystädat så jag klagar faktiskt inte på min ork.

Nu ska jag återgå till min inkomstskattebok, hoppas ni får en bra söndag <3

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards