Carrolajsa

Alla inlägg den 1 december 2014

Av Caroline - 1 december 2014 21:35

Idag är det World Aids Day. Människor smittas med HIV dagligen runt om i världen. En del kan vara smittade utan att veta det. Det går att förhindra spridning och det går att minska kännbarheten av sjukdomen genom diverse behandlingar som förstärker immunförsvaret och håller nere virusnivån.

 

HIV och AIDS är ett stort problem för många människor och leder till att många barn blir föräldralösa. Därför tycker jag att det borde ligga i allas intresse att hjälpa forskningen framåt. Även om inte du själv är drabbad kanske det finns någon i din närhet som är. Om inte kanske du ändå vill ta ditt ansvar som medmänniska och hjälpa till?

 

HIV är en sjukdom som skrämmer många, och det ska den göra för det är ett hemskt virus som kan få förödande konsekvenser för många människor. Jag tror dock att den största bidragande faktorn till rädslan är okunskapen. Många människor vet att HIV/AIDS finns men inte riktigt vad det innebär och hur det smittar. Det finns olika sätt som HIV smittar men det är bland annat vid sex och vid födseln eller amning men det smittar till exempel inte vid beröring eller genom kyssar.

 

Antalet människor i Kenya som bär på HIV/AIDS är många. Många föräldrar dör i ung ålder och efterlämnar sig barn som då hamnar på barnhem, på gatan eller i bästa fall hos en släkting. Jag var ingen expert på det här området när jag åkte till Kenya (det är jag ju visserligen inte nu heller) men jag tänkte på det. Det var ju inte så att det var något jag gick och tänkte på hela tiden utan tanken dök mest upp om ett barn började blöda, då försökte jag undvika att ta i dem utan handskar eller liknande. Även om jag tror att de flesta barnen på just Rangala Baby Home inte är smittade så vet man inte och det är onödigt att ta risken. 

 

Det går att leva ett fullt normalt liv trots att man bär på smittan, det viktiga är att man får medicin och att man är öppen med det så att ens partner och familj vet om det. HIV är något som länge varit tabubelagt och anses fortfarande vara väldigt skamligt att bära på enligt en del människor. Jag tycker att detta är hemskt för man kan ju sällan hjälpa att man blir smittad av ett virus. Nej jag tror att öppenhet, konversation och information är en bra början i arbetet med att utrota denna förödande sjukdom! 

 

Precis som jag har ett rosa band som pryder min jacka ska jag också ha ett rött band för att visa mitt stöd. 

 

 


Den här pojken hette Felix. Han kom in till barnhemmet under tiden jag jobbade där då hans mamma dog under förlossningen. Lille Felix var HIV-exposed, vilket innebär att hans mamma hade HIV och därmed fanns en risk att han hade smittats under förlossningen. Tyvärr klarade inte Felix sig på grund av andra sjukdomar men det finns väldigt många som gör. Ett konstaterat virus är inte en dödsdom.  

 

 

Den här lille killen är till exempel också smittad men tack vare mediciner kommer han kunna leva ett näst intill normalt liv
 

 


Av Caroline - 1 december 2014 19:38

Hemma efter en lång men behövlig dag. Vi hade seminarie imorse och sedan satt jag och några vänner och diskuterade massa skatterättsliga problem. Jag pluggar bäst om jag sitter själv men ibland är det skönt att sitta i grupp och diskutera, dels lär man sig men man märker också att man kan lite när man faktiskt lyckas förklara för andra.

När vi var klara åkte jag och shoppade i superfart. Hade fått idéer till ett par julklappar så kände att jag fick passa på när jag ändå var ute. Det blev faktiskt tre stycken och jag beställde ett par i helgen så det går sakta men säkert framåt.

Nu ska jag sätta mig och plugga en stund till. Hoppas ni har haft en bra första december


Usch vad kallt det är ute nu och detta är ändå bara början. Idag fick faktiskt vinterjackan åka fram. Fast är fortfarande i behov av en ny varm jacka..





Ljusdekorationer pryder stadens gator. Även om jag inte är redo för jul och allt sådant så är det faktiskt ganska mysigt..



Av Caroline - 1 december 2014 06:45

Idag är det den 1 december. Gud vad tiden går fort. December kommer bli en hektisk månad med Lucia, tenta(!!!), påbörjande av uppsats, jobb, jul och nyår. Mörkret och kylan är nog det värsta men man kan ju inte göra något åt det utan får försöka se det positiva i det hela vilket för min del är att man kan gå runt i massa sköna koftor och halsdukar, tända massa ljus och bara se till att vardagen blir snäppet mysigare än annars.

Nu ska jag försöka ta med mig denna positiva känsla när jag ska ut i kylan och bege mig mot skolan. Hoppas ni får en trevlig dag <3

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards