Carrolajsa

Alla inlägg den 11 november 2014

Av Caroline - 11 november 2014 17:19

Tidigare idag läste jag en artikel skriven angående gårdagens fotbollsgala. Författaren var upprörd över hur dam- och herrlagen behandlas olika och jag kan inget annat än att hålla med. I Sverige överlag är det väldigt stort fokus på herrfotbollen, det är den det hörs och syns mest om. Jag tycker också att detta är fel. Vem säger att fotbollsspelande herrar är bättre än fotbollsspelande damer? Många kommer med kommentaren att herrfotbollen håller mycket högre klass än damfotboll och att det är en mycket tuffare sport. Om detta nu skulle vara sant ser jag ingenting som hindrar oss människor från att ändå stötta damspelare. I grund och botten är det en sport vi pratar om, fotboll. En sport som utövas av människor. Människor som lägger ner sin tid, sitt intresse och sin själ för att få utöva det de älskar.


Samhället försöker lära barn och vuxna att behandla varandra med respekt och ha synen att alla människor är lika värda. Tyvärr genomsyrar inte detta alltid människans vardag. Jag har själv sett många exempel på det här. Min bror spelade fotboll i många år och var väldigt duktig och blev alltid hyllad och folk brydde sig om hur det gick. När min syster sedan började spela några år efter var det inte alls samma intresse. Det var ju bara tjejer som spelade. Detta går tvärtemot det som samhället vill lära barnen. Vi säger att alla ska vara lika och uppskattas för det de gör men vi lever inte efter det...
Jag hoppas innerligt att detta ändras innan jag får barn för detta är inte en verklighet som jag vill uppfostra barn i... Alla har rätt till sin åsikt och man behöver inte alls vara intresserad av både dam- och herrfotboll men jag tycker inte att man ska göra skillnad. Fotbollsspelare är fotbollsspelare och fotbollsspelare är människor. 


här är en länk till artikeln: http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll/fcr/ren-fornedring/

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards