Carrolajsa

Alla inlägg den 7 november 2014

Av Caroline - 7 november 2014 22:45

Hej hej!
Har ägnat hela eftermiddagen och kvällen åt att plugga skatterätt och börjar känna att lite börjar fastna så förhoppningsvis är jag expert när helgen är över, typ. Har faktiskt hunnit med en löprunda och lite städning också, väldigt skönt. Nu blir det dock snart sängen. Trevlig kväll <3

Det var inte precis någon värme ute så det gällde att ha kläder på sig och sedan fick man springa sig varm.

Av Caroline - 7 november 2014 14:54

Jag brukar leva efter att inget är omöjligt men för tillfället känner jag att skatterätten är nästintill omöjlig. Okej kanske inte omöjlig men det är väldigt klurigt. Det är mycket, invecklat och det går snabbt. Vi kastades verkligen i det, efter 1,5 timmes introduktion skulle vi ha seminarie och bara den här veckan har vi avverkat tre seminarie. Skatterätten innebär ett helt nytt ordförråd, vi slänger oss med begrepp som kapitalinkomst, delningsprincipen, reciprocitetsprincipen, inkomstskatt, inkomstslag, mervärdesskatt, avdragsgill – ja jag kan fortsätta i en hel evighet. En del av begreppen har man ju hört innan men nu ska man helt plötsligt kunna identifiera problem och få in allt i sitt sammanhang. Dessutom rör vi oss i en lag med 67 kapitel och det är inget direkt system utan i en och samma situation kan man röra sig både i kapitel 2, 67, 42, 14 och 25.


Jag ska inte påstå att jag har superlätt för att lära men jag brukar åtminstone förstå och hänga med på vad föreläsaren säger men nu sitter man typ som ett frågetecken vissa stunder. Jag ska ju säga att det inte bara är jag utan väldigt många tycker det är invecklat vilket är till en liten tröst. Det hjälper mig dock inte på tentan så det minskar inte stressen precis. Man får väl se det som att vi har bara läst det i fem dagar så man får ge det lite tid. Ska sitta i princip hela helgen och riktigt gräva ner mig och då tror jag att allt kommer kännas bättre. Hoppas åtminstone på det. Nu ska jag gå igenom dagens seminarie igen och repetera det och sedan blir det läsning.


Hoppas ni har en bra fredag och inga skatterättsbekymmer ;)    



Av Caroline - 7 november 2014 07:07

God morgon!
Igår satt jag och bläddrade genom bilderna på mobilen och kom då bland annat över mina bilder från i somras. Sol och värme är... Det hade inte skadat nu känner jag.



Kom också fram till att jag hade en väldigt trevlig sommar. Mycket jobb, strand och bad, festival, Ullared, vänner, familj, sol och mat. Inte konstigt att man längtar tillbaka ;)

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards