Carrolajsa

Direktlänk till inlägg 18 april 2015

Vikt

Av Caroline - 18 april 2015 16:00


Vikt är ett väldigt känsligt ämne för många människor, inklusive mig. När jag var liten hade jag svårt för att äta. Dels tyckte jag inte att mat smakade gott och dels mådde jag ofta illa när jag åt. Detta resulterade i att jag var ganska smal när jag var liten och var typ alltid huvudet kortare än mina vänner. Jag blev inte diagnostiserad med anorexia men hade väl egentligen ganska mycket av de ”symptom” som ofta finns vid konstaterade fall av anorexia. Jag tyckte inte att jag var så smal utan reflekterade mest över att jag var mindre än mina vänner. Det var inte så att jag inte ville äta för att jag tyckte jag behövde gå ner i vikt men det var inte heller så att jag kände vidare behov av att gå upp i vikt. Jag besökte massor av läkare, dietister och andra professionella människor och jag har blivit testad för diverse sjukdomar men det hittades inget. Under en tid besökte jag BUP (barns- och ungdomspsykiatrin) nästan en gång i veckan för att väga och mäta mig. Jag fick även dricka diverse preparat som skulle få mig att gå upp i vikt, med blandade resultat.

Den dagen jag började högstadiet ändrades hela min värld. Jag mådde mycket bättre och detta ledde till att jag började äta och gick upp i vikt. Det gick ganska snabbt och jag började växa på både längd och bredd. När jag var yngre fick jag ofta höra att jag var så liten, mager, smal och allt vad det var. Det klagades ofta på att jag inte åt och att jag var alldeles för smal. Detta fanns dock inte så mycket att göra åt saken då, jag kunde inte äta. När jag sedan började äta fick jag kommentarer på andra hållet. De sade att nu var jag inte så smal längre, nu syntes det att jag tyckte om att äta, nu började jag få lite lår och så vidare. Detta var inte kommentarer som var ägnade att få mig att må dåligt men det kan lätt bli så. Jag har alltid varit väldigt kritisk till mitt eget utseende och har aldrig varit nöjd. Att då få höra kommentarer om att man gått upp i vikt får inte direkt en att må bättre. Visst ville jag gå upp lite för att växa ikapp mina vänner men vissa människor fick det att låta som att jag hade gått upp en massa och jag började nästan känna mig tjock. Detta var under en period då man normalt växer samt att jag hade tandställning så det var väldigt mycket som hände utseendemässigt under den perioden.      


Överhuvudtaget är ämnet vikt väldigt känsligt. Vissa som är supersmala vill inte höra att de borde gå upp i vikt för de kan kanske inte gå upp, trots att de inte vill något hellre. Tvärtom kan det vara för människor som känner sig överviktiga, de vill inget hellre än att gå ner i vikt. Vi lever i ett väldigt öppet och kritiskt samhälle och det är väldigt lätt att fälla en kommentar. Men låt bli! Oavsett om det är över nätet eller i verkligheten, bara låt bli att kommentera en annan persons vikt. De tillfällen då man bör kommentera en persons vikt är enligt mig få. Det kan handla om människor som länge har kämpat med att gå ner i vikt och äntligen lyckats. Det vill så klart höra det men man får passa sig för hur man säger det. Man får akta så att det inte uppfattas som att åh vad fin du är nu när du har gått ner (till skillnad från innan då eller?).


Det behöver inte alls vara så att personen som fäller kommentaren menar något illa men personen som är mottagare av kommentaren kan lätt uppfatta det så. Tro mig, jag vet. Trots att detta var många år sedan så går det inte många dagar utan att jag tänker på min vikt. Har man en gång varit i tänket om ”smalhet” så tror jag att det är svårt att komma ur det. De krävs arbete och det är möjligt, men det tar tid. Det måste ta tid men arbetet blir inte bättre av att människor fäller kommentarer som får en att känna sig misslyckad. Det måste ta tid men tiden måste man själv finna, utan press från någon annan. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 7 juli 2020 22:43


Nu har jag haft två semesterdagar, än så länge känns det bara som en långhelg men det har varit väldigt skönt so far. Hittills har jag hunnit med massage, ansiktsbehandling, frukost med en vän och middag med en annan vän. Imorgon åker jag ner mot S...

Av Caroline - 4 juli 2020 12:25


Äntligen har jag semester! Ska bli så skönt. Har jobbat otroligt mycket den senaste veckan. Utöver det har jag också varit på aw och fixat lite volontärjobb. Idag ska jag möta upp en vän för att titta på möbler och äta middag. Hoppas du får e...

Av Caroline - 25 juni 2020 22:09

Nu är det mycket att göra. Jag jobbar nästa vecka också sedan går jag på semester så det är otroligt mycket som ska avslutas på jobbet innan dess. Samtidigt vill man njuta av vädret och träffa vänner innan alla åker på olika håll för semester. ...

Av Caroline - 21 juni 2020 21:02

Hoppas du har haft en fin midsommarhelg! Jag har haft en supermysig helg. I torsdags var jag hemma hos en kompis på middag. I fredags kom en vän hem till mig. Vi gick en promenad, lagade mat och satt och pratade halva natten. I går mötte jag upp en...

Av Caroline - 13 juni 2020 23:18


Det här har varit en lång dag. Jag har jobbat hela dagen och efter jobb mötte jag upp en vän. Hon mötte mig utanför jobbet och sedan gick vi in till stan för att äta. Vi testade ett ställe med veganska burgare, mycket gott var det! Efter maten ...

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards