Carrolajsa

Direktlänk till inlägg 13 april 2019

Kommer aldrig glömma det mejlet

Av Caroline - 13 april 2019 22:58


13 april 2017. Kommer aldrig glömma den dagen jag fick beskedet att jag hade fått min drömpraktikplats på svenska FN representationen i Genève. När beskedet kom satt jag på tåget upp till Varberg för att fira påsk. Jag hade vid det laget haft intervju med Chicago och Genève och en intervju med Peking var inbokad. När telefonen ringde och det stod Schweiz blev jag helt nervös men det visade sig vara en av diplomaterna som ringde för att ställa ett par frågor eftersom hon inte hade varit med vid intervjun. Jag fick besked om att svaret skulle komma efter påsk, alltså fem dagar senare. En halvtimme senare plingar det till i telefonen och jag får ett mejl där jag erbjuds en plats på svenska reppen. Jag blir jättenervös och tror att något är fel eftersom jag inte skulle få besked förrän om fem dagar. Några minuter senare plingar det till igen och då tror jag att det är ett mejl där de säger att det blivit fel. Så var inte fallet utan det var ett till erbjudande om en praktikplats, på samma ställe men en annan avdelning. Efter mejlen följde ytterligare ett samtal och återigen  var jag övertygad om att allt blivit fel. Hon som ringde ville förklara att det blivit fel i utskicket men att båda avdelningarna ville ha mig och därför fick jag välja. Mitt val föll på humanitära frågor och migration och det ångrar jag inte en sekund. Nu visste jag med säkerhet att jag skulle flytta till Genève. Det första jag gjorde var att ringa min fd pojkvän med gråten i halsen och ett hjärta som slog i 190. Han var den enda just då som visste att jag hade sökt och jag ville att det skulle förbli så ett tag tills jag hade hunnit smälta allt. Eftersom jag bodde med människor som tydligt visade att de önskade att jag inte existerade kan jag inte säga att det var den bästa perioden i mitt liv men sett till arbetet var det det bästa jag har gjort. Att varje dag vara omgiven av människor med samma intresseområden som en själv och få jobba med frågor man brinner för är fantastiskt. Att dessutom få följa allt från första parkett är oslagbart. Jag hoppas att få återvända till Genève en dag och känna att man gör en skillnad för världen.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 7 juli 2020 22:43


Nu har jag haft två semesterdagar, än så länge känns det bara som en långhelg men det har varit väldigt skönt so far. Hittills har jag hunnit med massage, ansiktsbehandling, frukost med en vän och middag med en annan vän. Imorgon åker jag ner mot S...

Av Caroline - 4 juli 2020 12:25


Äntligen har jag semester! Ska bli så skönt. Har jobbat otroligt mycket den senaste veckan. Utöver det har jag också varit på aw och fixat lite volontärjobb. Idag ska jag möta upp en vän för att titta på möbler och äta middag. Hoppas du får e...

Av Caroline - 25 juni 2020 22:09

Nu är det mycket att göra. Jag jobbar nästa vecka också sedan går jag på semester så det är otroligt mycket som ska avslutas på jobbet innan dess. Samtidigt vill man njuta av vädret och träffa vänner innan alla åker på olika håll för semester. ...

Av Caroline - 21 juni 2020 21:02

Hoppas du har haft en fin midsommarhelg! Jag har haft en supermysig helg. I torsdags var jag hemma hos en kompis på middag. I fredags kom en vän hem till mig. Vi gick en promenad, lagade mat och satt och pratade halva natten. I går mötte jag upp en...

Av Caroline - 13 juni 2020 23:18


Det här har varit en lång dag. Jag har jobbat hela dagen och efter jobb mötte jag upp en vän. Hon mötte mig utanför jobbet och sedan gick vi in till stan för att äta. Vi testade ett ställe med veganska burgare, mycket gott var det! Efter maten ...

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards