Carrolajsa

Alla inlägg den 4 mars 2019

Av Caroline - 4 mars 2019 13:00


Jag tycker att det är väldigt viktigt att tänka på miljön. Vi människor har totalt förstört vår jord och vi måste agera om kommande generationer ska ha en jord att leva på. Jag är inte på något sätt någon miljökämpe, tyvärr, men jag försöker göra vad jag kan. Några saker jag gör för att bidra:

  • Äter vegetariskt. Detta tycker jag är den enklaste biten. Jag har aldrig riktigt gillat kött så detta är definitivt ingen uppoffring för mig utan något jag gärna gör (jag gör inte det bara för miljön men delvis därför). Även om man skulle älska kött tycker jag att man kan försöka äta mer vegetariskt, typ köra köttfritt i veckorna och kött på helgerna eller något.
  • Inte köpa plastpåsar när jag handlar. Detta är bra för både miljön och ekonomiskt. Ta med en tygkasse istället, det är mycket bättre!
  • Kastar inte mat. Köp bara så mycket mat som du kommer konsumera, det är så dumt att slänga massa saker.
  • Sopsorterar. Jag tar kanske tillbaka delen om att den enklaste biten är att äta vegetariskt. Att sopsortera är inte svårt, det enda man behöver göra är att lägga det i olika tunnor när man ändå ska kasta det.
  • Åker knappt bil. Jag åker väldigt sällan bil utan går eller åker kollektivt. Nu har jag ingen bil så det är inte direkt ett val för mig men ni som har bil borde verkligen tänka om. Utsläppen skadar så mycket.
  • Tvättar inte så ofta. Att tvätta i ”onödan” är inte det bästa. Det slösar vatten i onödan och sliter på kläderna. Tvätta inte heller halvfulla maskiner utan försök vänta tills du har en hel maskin.
  • Köper inte flaskvatten. Visst gör jag det ibland när jag är ute men jag skulle aldrig köpa hem vatten, det finns i kranen.

Saker jag borde göra

  • Konsumera mindre. Jag gillar att shoppa och jag gillar kläder. Jag har en hel del och handlar mest ”fast fashion” och här måste jag definitivt bli bättre.
  • Inte ta plastpåsar när jag köper frukt. Jag har sett att man kan köpa sådana påsar som man återanvänder när man handlar frukt och det känns väldigt smart.
  • Använda mer miljövänliga alternativ när jag städar. I dagsläget använder jag ”vanliga” starka medel vilket inte känns så bra egentligen.
  • Odla min egen mat. Jag har inte möjlighet att göra det nu men i framtiden hoppas jag kunna ha ett trädgårdsland.  

Det finns såklart många fler saker att göra för miljön men detta är några som jag kommer på. Vi måste agera, det är allas ansvar!


  Bildkälla


Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards