Carrolajsa

Direktlänk till inlägg 3 november 2018

Livet som student

Av Caroline - 3 november 2018 19:37

Jag fick en fråga angående hur en dag som student kan se ut. Nu är jag inte student men tänker att jag borde kunna svara ändå, efter att ha varit det i typ 6 år. Ingen dag är den andra lik samtidigt som alla dagar är likadana haha. Jag har pluggat både distans och på plats och det är ju väldigt olika. När det var distans satt jag hemma hela dagarna och pluggade för mig själv. När jag läste juristprogrammet såg dagarna lite annorlunda ut. Oftast hade vi en föreläsning per dag och ibland även ett seminarie. Vissa dagar kunde man också ha två föreläsningar och då brukade vi sitta kvar i skolan mellan föreläsningarna och plugga. För det mesta passar det mig att sitta själv och plugga men ibland kan det vara skönt att diskutera saker med andra. Efter en föreläsning, och innan beroende på tid, gick alltid åt att läsa. 

I den bästa av världar skulle man hinna renskriva anteckningarna från föreläsningen samma dag men det hann man sällan. Istället fick man läsa det man hade pratat om på föreläsningen samt titta på det som morgondagens föreläsning skulle handla om. Det finns delade meningar om det är bäst att läsa innan eller efter men för mig passar det bättre att läsa efter. Dock tyckte jag det kunde vara bra att skumma/bläddra genom i förväg det som nästa föreläsning skulle handla om så att man visste lite. 

Som student kan man vara engagerad i en massa saker, lite beroende på var man studerar. Jag hade dessvärre inte tid att engagera mig i något under min studietid. Dels hade jag mycket i skolan, extrajobb, drev en organisation, hade pojkvän och en massa andra saker jag prioriterade. 

Sammanfattningsvis kan man väl säga att livet för en student kan se väldigt olika ut. Vissa perioder kan det variera, andra följer det samma mönster med föreläsning, läsning av litteratur och förberedande av seminarium. Jag har alltid gillat att pluggat och trivdes bra som student. Nu läste jag ett krävande program så hade kanske inte så mycket av ett "vanligt" studentliv men det fina med att vara student är att man kan göra lite vad som passar en. Vill man engagera sig i en massa kan man det. Vill man helhjärtat ägna sig åt studierna kan man göra det. Utöver detta får man också lära sig otroligt mycket när man pluggar vilket jag älskar. Jag kan sakna lite att plugga, även om jag har fördelen att lära mig väldigt mycket nytt på jobbet så på ett vis känner jag mig fortfarande som student. Har faktiskt svårt att förstå att jag är färdig jurist, svårt att ta in... Att plugga på universitet/högskola är en speciell tid i livet, oavsett vad man gör av det.



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 7 juli 2020 22:43


Nu har jag haft två semesterdagar, än så länge känns det bara som en långhelg men det har varit väldigt skönt so far. Hittills har jag hunnit med massage, ansiktsbehandling, frukost med en vän och middag med en annan vän. Imorgon åker jag ner mot S...

Av Caroline - 4 juli 2020 12:25


Äntligen har jag semester! Ska bli så skönt. Har jobbat otroligt mycket den senaste veckan. Utöver det har jag också varit på aw och fixat lite volontärjobb. Idag ska jag möta upp en vän för att titta på möbler och äta middag. Hoppas du får e...

Av Caroline - 25 juni 2020 22:09

Nu är det mycket att göra. Jag jobbar nästa vecka också sedan går jag på semester så det är otroligt mycket som ska avslutas på jobbet innan dess. Samtidigt vill man njuta av vädret och träffa vänner innan alla åker på olika håll för semester. ...

Av Caroline - 21 juni 2020 21:02

Hoppas du har haft en fin midsommarhelg! Jag har haft en supermysig helg. I torsdags var jag hemma hos en kompis på middag. I fredags kom en vän hem till mig. Vi gick en promenad, lagade mat och satt och pratade halva natten. I går mötte jag upp en...

Av Caroline - 13 juni 2020 23:18


Det här har varit en lång dag. Jag har jobbat hela dagen och efter jobb mötte jag upp en vän. Hon mötte mig utanför jobbet och sedan gick vi in till stan för att äta. Vi testade ett ställe med veganska burgare, mycket gott var det! Efter maten ...

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards