Carrolajsa

Alla inlägg under december 2016

Av Caroline - 4 december 2016 16:12

Hej på er denna fina söndag!

Denna dag började lite skumt. I morse fick jag ett sms av en vän som undrade om jag hade värme och el för det hade inte hon. Jag hade el men kände på elementet, ingen värme. Jag satt och pluggade redan och hade reflekterat över att det var kallt men trodde bara att det var min kropp som höll på för den gör det ibland (ena sekunden kan jag vara varm så in i men nästa sekund fryser jag så att jag har gåshud över hela kroppen). En stund senare kom dock värmen tillbaka och hon fick strömmen tillbaka ett tag senare. Ett par timmar efter detta gick jag på toaletten men kunde inte spola för där var inget vatten. Också detta kom tillbaka efter ett par timmar, väldigt märklig dag. Nu verkar dock allt fungera vilket är huvudsaken hehe.

Jag har bara pluggat hela dagen hittills och kommer fortsätta göra så. Förbereder nästa veckas seminarium och det tar alltid lång tid. Hoppas ni har en fin söndag, kram!

Imorse var jag glad över mitt Black Friday inköp, en supermysig kofta som man aldrig vill ta av sig.

Hittade den på H&Ms barnavdelning, perfekt när man kan leta kläder på båda avdelningarna.

Dock skumt att storlek 170 ibland är större än XS och S på vuxenavdelningen...

Av Caroline - 3 december 2016 21:28

God kväll!

Hoppas ni har haft en bra dag idag. Själv har jag bara pluggat. Framåt eftermiddagen kände jag dock att jag behövde en paus från allt och alla så satte telefonen på flygplansläge, klädde mig varmt och gick ut en sväng. Jag gick en lång promenad och njöt av det fina vädret. När jag kom hem igen kände jag att jag orkade fortsätta plugga så då fick jag massa gjort igen.

Tittade faktiskt också på julkalendern tidigare idag. Trodde inte jag skulle kunna se den härifrån men det gick. Dock har vi ju begränsat med Internet så får se om jag kan se alla avsnitt men den verkade helt okej. Definitivt bättre än vissa andra.

Nu ska jag plugga en stund till och städa lite innan det blir sängen. Förstår inte hur ett sådant här litet rum kan rymma så mycket damm...

Hoppas ni får en fortsatt trevlig helg, kram!

Inne i stan är förberedelserna i full gång inför årets julmarknad. Den ser ut att vara ganska stor så ser

fram emot att gå där och titta.

Av Caroline - 3 december 2016 09:46

God morgon!

Den här helgen kommer bara bestå av plugg för min del så inget speciellt kommer hända. Därför tänkte jag dela med mig av min bild av en ideal helg.

Fredag
Efter jobb/plugg inleder man helgmyset med en mysig middag med vänner eller pojkvän. Det behöver inte nödvändigtvis vara på restaurang utan kan även vara en middag hemma som man lagar tillsammans så att man hinner prata en massa under matlagningen.

Lördag
Man får ta sovmorgon och vakna upp bredvid sin kärlek. Man inleder dagen med en långfrukost, gärna bestående av nybakade scones och färskpressad apelsinjuice, mums! Efter frukosten kanske man behöver jobba eller plugga i ett par timmar men sedan ser jag gärna att man hittar på något. Kanske besöker ett museum, går på bio, shoppar eller liknande. Jag avslutar gärna dagen med en middag hemma framför en film.

Söndag
Återigen ser jag gärna att man börjar med en lugn frukost som har det där lilla extra, till exempel nybakade frallor från bageriet. Söndagar har något speciellt lugn över sig. När frukosten är intagen går jag gärna ut på en långpromenad. Älskar att vara ute och gå och har man sällskap med sig blir det så mycket roligare. Att avsluta promenaden på ett mysigt café eller hemma hos någon familjemedlem känns som en bra söndagsaktivitet. Framåt eftermiddagen har man kanske lite saker att göra inför den nya veckan och kanske har man lite städning eller tvätt att ta igen men utöver det avslutar jag gärna helgen med att läsa en bra bok eller se en bra film.

Detta var min idé av en bra helg. Kan ju säga att i princip inga av mina helger ser ut såhär hehe. Definitivt inte här i Belgien men inte hemma heller. Det är svårt att få till tiden till detta när man pluggar men man ska ju inte plugga för alltid så min förhoppning är att framtiden erbjuder många sådana här helger.

Hoppas ni får en trevlig helg, precis så som ni vill ha den.

Av Caroline - 2 december 2016 14:40

Det var ju "Museum night" här igår vilket innebar att man kunde besöka en rad museum gratis under hela kvällen/natten. Efter dagens sista lektion (som visade sig vara den sista lektionen överhuvudtaget i det ämnet) gick vi till ett museum som ligger vid en kyrka. Det var inte alls som vi tänkt oss och allt var på holländska så vi förstod ingenting men det hade nog varit intressant om man hade förstått för det handlade (tror vi) om barnsoldater under första världskriget.

Efter det mötte vi upp ytterligare en vän och åkte till ett annat museum, nämligen ett gammalt mentalsjukhus. Här fanns information på engelska och det var intressant att se. Tycker dock det kan vara jobbigt inland att se/läsa om allt som människor har utsatts för bara för att andra människor inte visste bättre... Efter det besökte vi en tredje utställning om adoption samt modern konst (salig blandning jag vet). Efter det kände vi att vi hade slut på energi så vi åkte hem och var hemma lite över 23.

Idag väntade seminarium i mänskliga rättigheter och resten av dagen kommer ägnas åt plugg. Allt går verkligen i ett. Min huvuduppgift den här helgen är att försöka förbereda en konferens jag ska vara en del av om två veckor (en del av vår ena kurs), dock är min uppgift smått omöjlig. Omöjlig är inte ett ord som ingår i mitt vokabulär så ofta men just här krävs det för det finns i princip ingen information om det jag ska prata om utan jag måste komma på alla argument på egen hand. Det får ju lösa sig på något sätt men man ska komma till den punkten där det har löst sig hehe.

Jag önskar er en trevlig helg, kram!

Av Caroline - 1 december 2016 09:07

God morgon!

Då var det redan torsdag. Idag är det föreläsningar som gäller hela dagen och ikväll ska vi besöka några museum för de har nattöppet.

Igårkväll var jag på en föreläsning med en före detta domare från Europadomstolen. Jag fick nästintill tvinga mig själv för att gå hemifrån för kände verkligen inte för att gå hemifrån igen. Men jag gjorde det tillslut. Det var intressant men kanske inte den bästa föreläsning jag varit på men är ändå glad att jag gick dit.

Nu väntar miljörätt. Hoppas ni får en bra dag!

Satsigt med namnskylt och allt ;)

Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.