Carrolajsa

Alla inlägg under augusti 2015

Av Caroline - 26 augusti 2015 07:07

Igår besökte jag en av de marknader som finns här i Durban. Jämfört med Sverige är detta en väldigt annorlunda marknad för här blandas kryddor, mobiler, souvenirer, frisörsalong och hemelektronik. Det var massa lukter som blandades, till exempel kryddor, läder, mat och rökelse så det var väldigt mysigt att gå runt där. Alla vill såklart att man ska gå in i deras till butik och de försöker sälja på en allt möjligt. Jag kom därifrån med en fruktskål, ett par armband och ett par målningar så jag är nöjd.

Under eftermiddagen promenerade jag längs stranden, doppade fötterna i havet och hittade ett köpcenter inte så långt därifrån jag bor som jag fördrev lite tid i. Det sägs att Durban inte är så säkert så man kan inte röra sig hur som helst, till exempel fick jag strikta order av chauffören att inte lämna marknadsbyggnaden då den ligger mitt inne i stan. Stranden däremot är mycket säkrare så man får försöka roa sig där i stället.

Nu ska jag snart gå och äta frukost och sedan ska jag hälsa på min pojkvän på hans skola. Hoppas ni får en bra dag, kram!

Av Caroline - 25 augusti 2015 12:00

Hej från Sydafrika!

I fredags var vi på en djurpark/akvarium med pingviner, delfiner, hajar, massa fiskar och sälar. De hade shower med delfinerna och sälarna och de var väldigt fina. Stället var inte superstort men det fanns väldigt mycket fint att titta på. Dessutom hade de olika program (till exempel tog de hand om skadade sköldpaddor och pingviner) samt stort engagemang för miljön vilket gjorde att det kändes lite bättre att vara där, även om djuren är i fångenskap. En annan sak som gjorde det lite speciellt var att de hade byggt akvariet i ett gammalt fartyg. Väl värt ett besök med andra ord!

Bjuder på några bilder från vårt besök. Det tar dock typ en halvtimme att ladda upp en bild så bjuder på fler när jag kommer hem ;)

Av Caroline - 25 augusti 2015 09:25

God morgon!

Jag är inne på min fjärde heldag här i Sydafrika och idag vankas marknad. Jag var och åt frukost för en stund sedan och väntar nu på att "min chaufför" ska komma och hämta mig och köra mig till ett ställe som kallas Victoria Street Market/ Indian market. Jag lär väl stanna där ett par timmar och sedan får jag se vad eftermiddagen bjuder på, finns inte så många aktiviteter som är roliga att göra själv ;)

Nu ska jag göra mig i ordning så jag är klar när Mr Singh kommer. Ha det fint!

Frukosten blir inte supernyttig när man är här men så får det bli ;)

Av Caroline - 24 augusti 2015 16:30

God eftermiddag!

Idag har jag spenderat en hel del timmar på ett gigantiskt shoppingcenter som heter Gateway. Där finns över 400 butiker, olika biografer, mataffärer och många olika restauranger. Där var ganska varierande priser, mycket var väldigt dyrt, men där fanns också en del billigare affärer. Jag fyndade ett par saker och hade en trevlig dag. Många människor här i Sydafrika är väldigt trevliga och hjälpsamma så skulle man behöva hjälp är där alltid någon som hjälper till. Nu ska jag snart bege mig ut och handla något att äta och sedan blir det sängen ganska tidigt. Imorgon väntar marknad.

Ha det fint, kram!

Av Caroline - 23 augusti 2015 21:28

God kväll!

Idag var vi varit på äventyr som tog oss till nya höjder (väldigt dålig ordvits haha). Vi var på något som heter Moses Mabhida Stadium. Något VM hölls där men nu finns det även möjlighet till att åka upp till toppen och titta ut över staden. Man åker upp till en plattform som är placerad allra högst upp på stadium vilket är en höjd på 106 meter. Kan ju säga att man såg väldigt långt. Tyvärr strejkar internet så kan inte visa några bilder men förhoppningsvis är det bättre imorgon.

Efter den turen gick vi tillbaka längs stranden, köpte lite mat och sedan blev det en drink på en bar. Tyvärr var min pojkvän tvungen att åka tillbaka till skolan idag så nu är jag själv på hotellet. Han har seminarier och måste plugga så de kommande dagarna ska jag spendera ensam men jag lär hitta på något att göra. Jag har ju en hel stad till mitt förfogande så det är inte så svårt. Nu ska jag dock snart sova för är väldigt trött. Hoppas ni har det bra där hemma, kram!

Av Caroline - 23 augusti 2015 09:38

God morgon!

Vi har haft två fullspäckade dagar här nere. I fredags var vi på typ en djurpark med delfiner, sälar, pingviner, hajar och massa fiskar. Vi fick se shower och hade det bra. Igår blev det ännu mer djur för då var vi på safari. Igår fick vi inte se "the big five" men vi fick se noshörningar, bufflar, elefanter, giraffer, zebror och två olika typer av djur som ser ut lite som rådjur. Vi fick tyvärr inte se lejon och leopard men lägger man ihop den här safarituren och den jag gjorde i Kenya har jag nu sett "The big five" för jag fattades bara noshörningar ;)

Nu ska vi göra oss i ordning och hitta på något. Min pojkvän åker tillbaka till sin skola ikväll och kommer inte förrän på onsdag så idag måste vi ta vara på tiden lite extra. Hoppas ni får en bra dag, kram!

Av Caroline - 21 augusti 2015 09:35

God morgon från Durban!

Jag landade igår vid 17 tiden och allt gick smidigt. Fick stämplar i passet och kunde hänga ut bagaget utan problem. När jag väl kom ut stod min pojkvän och väntade på mig och det var helt underbart att träffa honom igen. Vi hoppade direkt in i taxin som körde oss till hotellet. Vi blev faktiskt glatt överraskade över hur rummet ser ut så detta blir nog en bra vistelse. Vi gjorde inte direkt något igår mer än att äta och sedan somande vi.

Nu har vi precis varit och ätit frukost och ska snart bege oss ut och se vad vi kan hitta på.

Hoppas ni får en bra dag, kram!

Av Caroline - 19 augusti 2015 21:58

Då var jag framme på första stoppet, Dubai. Flygresan hit gick bra. Lite turbulens och ett gäng medpassagerare som sprutade en massa parfym (och då menar jag massa, han ena hann bara sätta sig så sprutade han parfym 10 gånger på och kring sig...) men det är ju bara små detaljer. Lyckades inte sova utan det blev lite film istället ;)
Nu har jag typ 11 timmar att spendera på Dubais flygplats så jag hoppas här är många butiker öppna ;)

Tyvärr har de begränsat med internet och mitt är snart slut men jag önskar er en god natts sömn. Kram

Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.