Carrolajsa

Alla inlägg den 16 april 2015

Av Caroline - 16 april 2015 20:15


God kväll!


Idag har varit en ganska ansträngande dag på praktiken. Vi fick sitta med under så kallade föredragningar vilket var intressant samt jobba med våra mål och sedan var det dags för förhandling. Idag fick vi sitta med på en LVU- förhandling, alltså tvångsomhändertagande av barn. Jag kan ju inte säga vad det handlade om men av namnet att döma kan man tänka sig att det kan bli jobbigt. Att sitta och lyssna på berättelser om hur personers relationer inte fungerar som de ska eller berättelser om hur man tycker och önskar att det skulle vara, det är ganska jobbigt. Ännu jobbigare blir det när det är barn inblandade.  Vi vet ju inte hur målen slutar eftersom överläggningen sker bakom stängda dörrar men jag hoppas att vi kan hitta domen sedan för det hade varit intressant att läsa utgången i samtliga mål som vi har närvarat vid. Se om man har haft rätt känsla eller inte.


Nu ska jag jobba lite med mitt eget mål sedan ska jag ut på en powerwalk tänkte jag, känner att jag behöver röra på mig ;) 

Av Caroline - 16 april 2015 18:00


I måndags fick vi ett riktigt mål tilldelat oss som vi fick i uppgift att utreda den här veckan. Det handlar om personer som söker ekonomiskt bistånd på olika sätt. Man kan tycka att det inte borde vara så svårt att avgöra om en person ska få pengar eller inte, antingen har man pengar eller inte. Det är dock inte så lätt utan det är väldigt många olika faktorer som spelar in. De målen vi fått är nog av lite enklare beskaffenhet men det innebär ändå inte att de är enkla, speciellt inte om man inte själv har praktisk erfarenhet. Man märker dock när man sitter och jobbar så som vi gör nu att man kan ändå en del juridik. Trots att ingen står framför mig och säger vilka lagar jag ska tillämpa eller vilka fall jag ska läsa så hittar man ändå den information man behöver och man kan ändå föra de resonemang som krävs för att lösa uppgiften. Med det sagt så menar jag inte att det jag har bestämt att ”döma” är rätt men jag vet ändå att jag för resonemang om rätt saker och det känns ganska skönt. Våra ”domar” ska ju inte användas till något utan det är bara till för att vi ska få testa på och för att vi ska lära oss. Vi ska presentera detta för några notarier imorgon och det ska bli intressant att höra hur fel man har tänkt (förhoppningsvis har man tänkt lite rätt också hehe).

Fortsättning följer… 

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards