Carrolajsa

Alla inlägg den 15 april 2015

Av Caroline - 15 april 2015 20:04


Då har jag landat efter en lång dag ”på jobbet”. Jag har redan sagt det men det är verkligen så himla intressant och lärorikt att vara på domstol. Igår fick vi som sagt vara med på en förhandling. Det rörde sig om en person som sökte asyl i Sverige men som hade fått avslag av Migrationsverket och då överklagat det beslutet. Jag kan tyvärr inte berätta så mycket om målet men jag kan säga att det var ganska tufft att sitta med. Att få del av personens berättelse var ganska jobbigt för rent medmänskligt sätt vill man bara säga att ”klart du kan stanna”. Där kommer dock det svåra med juridiken in, man måste tänka enligt lagen och inte enligt hjärtat. Domen meddelas kanske om några veckor, beroende på hur mycket domstolspersonalen har att göra men det ska bli intressant att läsa när det väl är klart.


Idag har vi också varit på förhandling men idag var det ett skattemål. Vi läste ju skatterätt så sent som förra terminen så man kom ihåg ganska mycket vilket gör det extra intressant för då vet man vad man ska lyssna efter, vilka rekvisit och omständigheter som personen/företaget måste uppfylla osv. Skatt kan låta tråkigt och det tyckte jag också till en början men när man får se det såhär mer i praktiken tycker jag faktiskt att det var intressant.


Man är sjukt trött när man kommer hem. Dels beror det på att man är aktiv ganska många timmar, är hela tiden på helspänn för det finns så mycket att lära och dessutom sitter man inne hela dagarna. Bara för att vi praktiserar den här veckan innebär det inte att man kan lägga plugget åt sidan (åtminstone inte jag) utan man måste ägna sig åt det på kvällarna, åtminstone en del. Just nu sitter jag och förebereder en kommande gruppredovisning vi ska ha i maj. Det gäller att börja läsa in sig tidigt så att man hinner med allt.

Hoppas ni har haft en bra onsdag, kram! 



Av Caroline - 15 april 2015 08:18

God morgon!
Idag är det den tredje dagen på praktiken. Det känns bra att vara här men det är synd att tiden går så snabbt. Igår hade vi en föreläsning, ett möte och vi var på förhandling. Idag blir det också föreläsningar och förhandling och det ska bli intressant. Vi börjar snart jobba så jag tänkte skriva ett lite längre inlägg ikväll och berätta lite mer.

Hoppas ni får en bra dag, kram!

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards