Carrolajsa

Alla inlägg den 19 mars 2015

Av Caroline - 19 mars 2015 18:45

Nu har jag ganska precis gått halva min utbildning. Det känns faktiskt lite sjukt! Om 4,5 termin är jag (förhoppningsvis) en nyutexaminerad jurist på jakt efter spännande jobb med förhoppning om att växa in i yrket och hitta precis det jag brinner för. Det bästa med juridik är att det är ett väldigt brett yrke med oändliga möjligheter. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill jobba med men jag har ju lite tid på mig att bestämma. Dessutom måste man inte låsa sig vid ett område utan inom juridiken (säkerligen inom fler yrken också) har man möjlighet att växla område när man känner att man vill lära sig något annat. Oavsett vad jag jobbar med är min förhoppning och dröm att jag ska få hjälpa människor.


Juristutbildningen i Lund är en av de mest eftertraktade och även ganska högt ansedd. Ibland när jag tänker efter och reflekterar över tillvaron kan jag bli lite mått chockad över att jag faktiskt går där… Eftersom den är högt ansedd och populär leder det till att det också är ganska högt tempo. Det är mycket som ska hinnas med och det är höga krav. Det finns alltid en del som hoppar av och det är inte helt oförståligt för det är inte lätt. Man får lägga ner mycket tid på det och kan inte göra allt som man är van vid att göra. Man kan se det som att man får offra eller så kan man se det som en investering i framtiden.


Det rullar ofta på, den ena kursen avlöser den andra och det är tentor, seminarium och redovisningar. Man tvingas att hela tiden vara i full gång och man pushar sig själv så pass mycket att man nästan trillar över kanten. Det finns tillfällen då man frågar sig varför - man har haft många sömlösa nätter, många tårar har trillar nedför kinderna och många svordomar har uttalats i ren frustration. Svaret är att det är så fantastiskt roligt och lärorikt. Man lär sig så otroligt mycket om samhället men faktiskt också om sig själv. Mina år på juridicum kommer förmodligen vara de tuffaste och jobbigaste men också mest lärorika och utvecklande åren i mitt liv. De kommer med all säkerhet förbereda mig för vad som komma skall och även om jag trivs väldigt bra i skolan ser jag faktiskt fram emot den dagen då jag står med mitt examensbevis i handen och den dag då jag äntligen får sätta min fot på min framtida arbetsplats!    



Av Caroline - 19 mars 2015 07:52

God morgon!
Igår hade jag en fullspäckad dag med föreläsningar, plugg, kyrkorådsmöte och jobb vid datorn. Idag väntar en minst lika fullspäckad dag med föreläsningar, plugg och träning. Kvällen blir dock lugn för den tänkte jag spendera hemma hos min pojkvän.

Hoppas ni får en riktigt bra dag <3

Satt och kollade flyg till Kenya igår, är lagom sugen på att dra iväg... ;)

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards