Carrolajsa

Alla inlägg den 15 mars 2015

Av Caroline - 15 mars 2015 21:39

Hej hej!

Då var det söndag kväll och min lediga helg är snart slut. Det har varit en väldigt bra helg och även om den inte har inneburit så mycket vila så var det ändå ett bra sätt att ladda om batterierna.


Min fredag innebar middag och Let’s dance med min pojkvän. I lördags var jag och pojkvännen iväg och kollade efter ny telefon till honom och sedan blev det Melodifestivalen. Idag var jag en sväng i kyrkan där jag bland annat sjöng och flikade in lite kort i predikan med ett par meningar om Kenya. Eftermiddagen spenderade jag på stan med mamma och pojkvännen. Nu sitter jag dock helt utslagen i soffan och fixar lite saker. Det är alltid så efter en tenta, man har typ tusen saker som väntar på att bli gjorda. Tentan klar= livet börjar igen hehe.


Imorgon börjar den nya delkursen och nu är det straffrätt som gäller så det ska bli himla intressant. Denna kurs kommer bestå av föreläsningar, gruppredovisningar, hemtenta, tenta och praktik – så vi har mycket att se fram emot (eller inte…).

Nu ska jag göra klart allt fix vid datorn och gå igenom min kalender och få en överblick över vad jag har inbokat den närmsta tiden. Tycker inte om att inte ha koll, blir så stressad av det. Är lite av ett kontrollfreak…


Hoppas ni har haft en trevlig helg, kram!  



Igår lyxade vi till det med både köpmat och ostbricka och vin, inte varje dag man unnar sig sådan lyx ;) 




 

Det har varit lite ostadigt väder nu i helgen. Ena minuten har det varit soligt och skönt men i nästa helt grått och blåsigt. Hann dock njuta av solen i morse när jag väntade på bussen så passade på att ta en drickbar frukost idag ;) 





Av Caroline - 15 mars 2015 16:30

Något vi människor kan vara bra på är att prata, ibland innan vi tänker efter. Häromdagen satt jag på bussen (det var i fredags efter tentan så hade tankarna på annat håll) och bussen var inte helfull så jag hade mina väskor/påsar på sätet bredvid (tilläggas ska att jag alltid tar bort min väska om bussen börjar fyllas på för tycker det är irriterande när folk inte gör det). Jag ser att det kommer på människor men reflekterar inte mer över det utan sitter och tittar ut genom fönstret och tankarna är långt därifrån. Då känner jag hur någon stannar upp vid sätet jag sitter och jag tittar dit och ser en kvinna stå där. Hon sade inget och innan jag hann göra något utbrister mannen bakom ”ska du ta bort dina påsar eller?!” – det är svårt att återge i text men han sade det riktigt surt och irriterat. Jag som inte ens hade uppfattat att kvinnan ville sitta bredvid mig utbrast bara ”åh gud förlåt” och tog mina påsar så hon kunde sätta sig. Att hon ville sitta blev jag såklart inte irriterad över blev dock sjukt irriterad över hur mannen sa det. Det kändes som att han såg på mig som om jag vore en störig dryg liten tonåring som inte hade hyfs nog att låta andra sitta. Jag blir sällan irriterad på människor men sådant här kan jag bli irriterad över…


 Det visade sig sedan att jag och mannen skulle gå av på samma hållplats. Om det var för att han själv insåg hur han hade framfört det, om han såg att jag inte var någon liten tonåring eller om det var för att han såg att jag hade väldigt mycket att bära (två otympliga väskor och två stora påsar) vet jag inte men han bad om ursäkt. Hans ord var ”förlåt om det lät lite surt innan när jag sa det om påsarna, jag ber om ursäkt”. Jag blev lite förvånad så allt jag kunde göra var att le och säga ok. En del av mig ville bara säga ”tack för din åsikt men du ska kanske tänka efter innan nästa gång”, det hade dock inte varit mycket bättre gjort från min sida och jag ser inte mig själv som en otrevlig person. En uppmaning till alla är dock att tänka sig för innan man pratar, oavsett vilket sammanhang.    



Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards