Carrolajsa

Alla inlägg den 8 mars 2015

Av Caroline - 8 mars 2015 21:56

Idag är det internationella kvinnodagen. Jag kan ju inte påstå att jag firar den här dagen på något sätt men jag tycker att det är värt att uppmärksamma. Inte för att jag känner att jag behöver uppmärksamhet men för att det finns många som behöver. Runt om i landet men speciellt runt om i världen lever kvinnor under ständigt förtryck. De får inte klä sig som de vill, inte säga vad de vill, inte gå var de vill och inte vara som de vill. Detta skyller jag varken på religion eller på kultur utan vill bara uppmärksamma problemen.


När man hör kvinnoförtryck tror jag att många associerar till länder långt borta med men jag skulle vilja påstå att kvinnoförtryck finns här också. Inte alls i samma utsträckning men dock existerar det. Trots detta tycker jag ändå att det som bör uppmärksammas mest är det som sker i länder som inte har kommit riktigt lika långt i utvecklingen som vi har. Länder där kvinnan är under mannens lydnad och där hon sällan får uttrycka sina åsikter och känslor. Länder där flickor inte ses värda utbildning i samma utsträckning som pojkar. Länder där kvinnor inte ses som värdiga för jobbet som politiker, läkare eller chef. Länder där kvinnor inte ses som en människa utan som en egendom. De exemplen jag radade upp är företeelser som inte borde få finnas. Alla människor på den här jorden är lika mycket värda. Det finns två olika kön men beteckningen människa omfattar båda, därför borde det inte vara någon skillnad. Alla borde få samma förutsättningar att lyckas och ingen ska särbehandlas på grund av någon som helst anledning!


Tillbaka till tillvaron här hemma. Jag har fått många möjligheter i livet och kan inte påstå att jag har hindrats från att göra saker på grund av att jag varit tjej. Fördomar och kommentarer har jag mött och fått jobba för att motbevisa eller bevisa men inga direkta hinder. Jag vill också poängtera att jag har väldigt många fantastiska kvinnor/tjejer i min närhet. Jag ska inte rada upp dem vid namn här men jag skulle vilja ge dem alla en stor kram och berätta hur duktiga, fina, smarta och speciella alla är. Alla har vi något som gör oss unika och detta ska vi ta vara på. Det gäller såklart män också! Som sagt, alla är människor och ingen bör ses som mindre värd på grund av att man har ett specifikt kön…   


Av Caroline - 8 mars 2015 08:46

God morgon!
Då var veckans sista dag kommen, man kan ju undra vart den här veckan har tagit vägen...

Igår blev det plugg större delen av dagen. Avslutade dagen med mellomys med min syster samt lite mer plugg efter det. Jag tyckte typ att det var rätt bidrag som gick vidare så det ska bli spännande att se upplösningen på lördag.

Nu blir det plugg innan jag ska iväg till kyrkan och pyssla med lite barn.
Hoppas ni får en bra söndag, som även råkar vara internationella kvinnodagen. Kram!

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards