Carrolajsa

Alla inlägg den 12 januari 2015

Mat

Av Caroline - 12 januari 2015 18:00

Igår (eller ja den 11:e för två år sedan) var dagen jag landade på Kastrup efter att ha flugit Kisumu-Nairobi-Istanbul-Köpenhamn. Jag landade på kvällen och fick ett varmt mottagande av ett gäng fantastiska personer som jag har/hade turen att ha i mitt liv. Jag sov inte hemma första natten men när jag väl var hemma på förmiddagen den 12:e var det första jag gjorde att ta en dusch och sedan åt jag en fantastiskt god grov macka med ost och grönsaker. Jag är inte så förstjust i mat utan äter oftast bara för att jag måste och inte alltid för att jag är sugen men i Kenya blev jag verkligen sugen på saker. Några av dem var lussebullar, lasagne, ost och grovt bröd. Mycket kan man faktiskt få tag på i Kenya men vissa saker (typ lussebullar och grovt bröd) finns inte. Men på samma sätt som att vissa saker är godare hemma är vissa saker godare där. Till exempel så tyckte jag att läsken sprite var väldigt god i Kenya men det tycker jag inte är så gott här hemma. Detsamma med chokladet Kit-kat. En förklaring kan vara att de har kanske lite annan tillverkning men en annan kan vara att när man inte har tillgång till det när som så är det godare när man väl får det. På samma sätt som jag var sugen på ”svensk mat” då är jag nu sugen på kenyansk mat nu. Typ bönor, chapati och mandazi. Det smakar egentligen inget speciellt men det är ändå något som gör det himla gott. Jag har testat laga gryta med bönor så nu återstår det att testa resten. Det är kul att vidga sina matvyer och lära sig nya kulturer.


Nu ska jag snart träffa min "psykolog". Han är inte min psykolog utan en av mina närmsta vänner men vi pratar alltid om massa saker och vet saker om varandra som inte alla andra vet så vi är nästan som varandras psykologer. Skönt att ha människor i sin omgivning som man litar på och som man vet att man kan prata med. 


Hoppas ni får en fortsatt bra måndag, kram! 



Av Caroline - 12 januari 2015 08:48

God morgon!
Då kör vi igång en ny vecka. För min del börjar den här veckan med gruppmöte i skolan för att förbereda ett seminarie och sedan blir det en sväng på stan och fix hemma.

Hoppas ni får en bra måndag, kram!

Jag är lite av ett Harry Potter fan så när jag såg den här bilden kunde jag inte låta bli att skratta. Den är egentligen inte superrolig men ändå lite charmig på något sätt. Tänkte dela med mig den här för det är kanske någon annan som också finner den smårolig och får sig ett skratt såhär en grå måndag ;)

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards