Carrolajsa

Alla inlägg den 4 januari 2015

Av Caroline - 4 januari 2015 22:22

Hej!
Det blev en shoppingtur idag. För min del blev det en ny stereo, lite ljus och annat smått. Kvällen har jag ägnat åt städning och plugg. Ska dock snart hoppa i säng för är grymt trött.

Hoppas ni har haft en bra söndag <3

Av Caroline - 4 januari 2015 12:40

Hej!

Hos oss skiner solen denna söndag och det känns väldigt härligt! Jag har suttit med uppsatsen hela morgonen och förmiddagen men ska snart ta en paus och åka iväg och handla. Jag och min pappa hade planerat att göra det igår men då var det strömavbrott i delar av Lund vilket resulterade i att affärerna var stängda. Såg i tidningen att det hade varit smått kaos vid tågstationen och som sagt fick affärerna hålla stängt. Vi är så sjukt beroende av ström att samhället blir typ helt lamslaget.


När jag bodde i Kenya hade vi strömavbrott ganska ofta så man blev ganska van. Det tillhörde inte ovanligheterna att man satt nere på rummet och läste eller skrev och allt plötsligt blev helt kolsvart. Barnhemmet har en generator som kopplas på då strömmen är bort för länge, mycket med tanke på att det ibland finns barn som ligger i kuvös eller liknande och då är det av stor vikt att allt fungerar. Det positiva som kom ur detta var att mitt mörkerseende blev väldigt mycket bättre under min tid där. När man är där anpassar man sig. Vi var ute på en klubb en kväll och var riktigt sugna på att dansa loss men plötsligt gick strömmen så då åkte stearinljusen fram så vi satt där i mörkret och drack våra drinkar innan vi stack till en klubb med ström och musik.


När jag var i Kenya fick jag frågan om det fanns riktiga hus och inte bara lerhyddor och det finns det. Ute på landsbygden är det mycket lerhyddor men inne i staden är det vanliga hus. Det finns hotell, mataffärer, klubbar ja typ allt. Visst känner man att man är i Afrika men det är inte så extremt olikt Sverige ändå på sådana saker. Det finns fler likheter än vad man kanske tror…


Nu håller vi dock tummarna för att strömavbrottet inte har lämnat spår efter sig utan att alla affärer är öppna som vanligt. Hoppas ni får en bra söndag, kram!   


 
En av nattklubbarna vi var på var uppe på en takterrass så utsikten var inte helt fel ;) 


 




Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards