Carrolajsa

Alla inlägg den 11 september 2014

Av Caroline - 11 september 2014 21:50

Idag har jag inte rört mig så värst mycket. Jag hade inget schemalagt idag så idag har jag typ bara rört mig mellan sängen, soffan och skrivbordet. Och jag har varit iklädd myskläder hela dagen. Det är inte så att jag har slappat utan jag har pluggat i princip hela dagen. Även om det är kul att komma till skolan och träffa vänner och föreläsare så känner man sig mycket mer effektiv när man har hela dagen hemma så som jag har haft idag. Det är inget pendlande och annat som tar tid.
Nu blir det dock sängen. God natt!

Av Caroline - 11 september 2014 11:11

Nu i veckan har vi läst lite socialrätt och har då bland annat behandlat ämnet "tvångsomhändertagande av barn". Detta är ett väldigt viktigt och intressant ämne tycker jag. När jag satt på föreläsningen kom jag till att tänka på några böcker jag läste nu under sommaren och tänkte dela med mig av vad jag tyckte om dem.

Den ena var "Aldrig mera äcklig". Den handlar om en tjej som under hela sin uppväxt har blivit misshandlad av sin mamma, framförallt psykiskt . Hon har fått höra både att hon är extremt ful och totalt oduglig. Det har pågått under så lång tid att huvudpersonen blir övertygad om att allt är sant. I boken får man följa hennes resa mot ett bättre liv, det liv som hon förtjänar. En riktigt läsvärd bok!

Det andra tipset är trilogin om Dave. En pojke som blir så extremt misshandlad av sin mamma så man tror knappt att det är sant. Han får genomgå både det ena och det andra men tillslut uppfyller han en del av sina drömmar och får ett värdigt liv.
Hemska, fantastiska, sorgliga och väldigt läsvärda böcker!

Av Caroline - 11 september 2014 00:10

Idag har jag haft en väldigt trevlig kväll. Jag har tillbringat den med en av mina äldsta och bästa vänner. Vi har bakat (läs: mest han vilket inte känns mer än rättvist eftersom han är utbildad bagare), prata jättemycket, skrattat lika mycket, tittat på delar av olika filmer, jagat spindel, försökt laga ugn och gosat med hund. Med andra ord har vi haft en väldigt händelserik och rolig kväll.
Nu är det dock dags för mig att sova så jag orkar plugga hela dagen imorgon. God natt <3

Det har ju sina fördelar att ha en duktigt bagare som vän ;)

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards