Carrolajsa

Alla inlägg den 27 juli 2014

Av Caroline - 27 juli 2014 22:52

Idag har jag bara tagit det lugnt. Började dagen med en powerwalk sedan sov jag och läste en stund i solen innan det blev en till powerwalk. Efter det blev det så molnigt på himlen så jag fortsatte dagen inne med att jobba lite vid datorn, städa, titta film och läsa.
Nu blir det sängen och ett försök till att ta igen lite förlorad sömn ;)
God natt.

Idag lyxade vi till det med pizza på altanen, inte helt fel ;)

Av Caroline - 27 juli 2014 14:52

Jag blir så trött på allt prat om ras, ursprung och etnicitet. Visst kan det finnas olikheter mellan människor beroende på var man kommer ifrån men det har ju inte med personen i sig att göra utan miljön och kulturen där man bor. Under mina månader i Kenya upplevde jag det här med egna ögon. Saker som vi inte gör i Sverige (vanligtvis) som till exempel använda aga i uppfostran, fråga vem som helst efter pengar, hjälpas åt med allt även om det innebär att man tar in en släktings barn som sitt eget och bara veva ner rutan och kasta ut allt skräp på gatan. Detta är vardag för dem men så långt ifrån oss.


Att tvingas flytta till ett annat land som flykting eller liknande kan inte vara lätt. Man får möta ett helt nytt land, en ny kultur, ett nytt språk; med andra ord väldigt många nya saker. Att dessutom behöva möta människors fördomar kan inte göra saken lättare. Istället för att anklaga människor för saker och dra förhastade slutsatser bör man försöka hjälpa dem. Då menar jag inte bara ekonomiskt utan information också. Vissa saker kan ses som självklara för oss men har man aldrig varit med om det innan kan det vara svårt att veta hur man ska göra. Till exempel spola en toalett, använda en tvättmaskin och sortera sopor och kasta dem på rätt ställe. Det kan kännas som märkligt och konstigt att behöva förklara vissa saker men tänker man på det som om man lär ett barn något för första gången är det inte så konstigt. Alla behöver hjälp och hjälps alla åt tror jag att livet och tillvaron hade varit lättare för alla, speciellt för människorna som flyttar till vårt land.


Jag respekterar alla personers åsikter även om jag inte kan förstå hur man kan tycka på vissa sätt. Men jag ber alla att tänka en extra gång och försöka sätta sig in i andras situation innan man dömer. Tänk, känn, lär och se.  

Av Caroline - 27 juli 2014 10:30

Igår hade jag en väldigt trevlig dag. Först blev det lunch och en sväng på stan med mamma och på kvällen blev det grillkväll med ett gäng från jobbet. Det blev drickspel,grillning, kubb, massa prat och skratt.
Efter de senaste två kvällarna/nätternas äventyr som har inneburit lite sömn känner jag mig lite sliten så idag ska jag inta solstolen med en bok i handen och bara ta det lugnt.
Hoppas ni får en bra dag <3

Mycket god lunch på "MFF restaurangen"

Vattenfall och busdriver spelades igår...

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards