Carrolajsa

Alla inlägg den 26 januari 2014

Av Caroline - 26 januari 2014 18:30

Det finns många människor i världen och varje människa bär på sin egen historia. En historia som borde berättas vidare, för vad händer annars med de personer, när tiden för dem är inne att lämna livet på jorden….

Många av oss går och klagar på kylan och hur gärna vi vill åka till sydligare breddgrader och lägga oss och steka i solen. Det är inte något fel i sig att göra det, jag om någon gör det. Men det jobbiga kommer om man tänker ett steg längre. De flesta av oss har ett hem att gå till; en dörr att stänga, element att skruva upp eller en brasa att tända, mat att laga och en skön säng att krypa ner i. Men tänk alla de som inte har det. Tänk alla hemlösa människor och uteliggare som finns i vår närhet, synliga eller inte synliga. Nu i veckan läste jag en artikel om en hur en man hittades i en park vid Malmö. Han hittades i en sovsäck och man tror att han har frusit ihjäl. Detta är så fruktansvärt! Vi lever på 2000 talet, många lever i jämförelse med andra i sådan överdriven lyx. Jag tycker inte att människor som har allt gör fel, de har själv jobbat ihop sina pengar och är fria att disponera över sina tillgångar (eller vi kanske för jag borde nog också räknas till den kategorin). Det jag vill är att vi alla ska tänka och försöka agera. Det är inte okej att folk lever på gatan, oavsett hur de hamnade där. En av mina högsta drömmar har alltid varit att öppna ett slags härberg. Det är inte aktuellt nu men jag hoppas att jag någon gång får chansen att uppfylla den drömmen.


Något konkret som vi alla kan göra är att delta, här och nu. Allt från insamling av kläder, påtryckning på politiker, informationsspridning och öppna ögonen. Behandla de aktuella människorna med respekt. Bara för att de lever på gatan, kanske ser smutsiga ut, luktar alkohol eller något annat av fördomarna om hemlösa så behandla dem så som de bör behandlas. Alla är människor och alla är lika mycket värda och borde behandlas därefter.  Så nästa gång du ser en människa som ser ut att ha det svårt, hälsa på dem, se dem, bry dig.  


Av Caroline - 26 januari 2014 10:58

God morgon!
Snön dalar ner från himmelen och det hade varit sååå skönt att ligga kvar i sängen hela dagen. Men jag har typ en miljon saker att göra idag, typ en massa plugg och lite arbete vid datorn. Jag ska också försöka klämma in lite pyssel för när jag vakna i morse var jag så sugen på att pyssla.
Jag ska bara orka göra allt för jag var hemma ganska sent igår då jag satt barnvakt men det var det värt. Barnen, som är runt 3 och 5 är så himla söta och det blev filmmys, lördagsgodis och lite bus.
Nu ska jag sätta igång så jag kan börja bocka av från min to-do list.
Ha en bra söndag!

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards