Carrolajsa

Direktlänk till inlägg 4 september 2012

UJIK

Av Caroline - 4 september 2012 09:59

God morgon! Igår började jag läsa UJIK, utvidgad juridisk introduktionskurs, det är en distanskurs på 15 hp. Man ska hinna med mycket på den här tiden (sista tentan är 11 november) så jag kommer att ha fullt upp. Jag har saknat skolan och även om jag inte har en fysisk skola att gå till har man ändå föreläsningar att se på och böcker att läsa så det blir ju lektioner och det är det som jag har saknat. Jag satt nästan hela dagen igår och pluggade och samma blir det idag så det är lika bra att sätta igång :)
Ha en bra dag!

 
 
Johanna And

Johanna And

16 september 2012 19:14

Kul Caroline! Jag läser också UJIK:en och tycker att det är en riktigt intressant kurs! Hoppas att provet går bra imorgon :).

Mvh,
Johanna And

http://www.finest.se/johannaand

Caroline

24 september 2012 22:12

Tack :)

 
Ingen bild

Stressad

26 maj 2013 10:36

Hej! Skulle du kunna berätta lite mer om ujik?

Caroline

26 maj 2013 16:47

Hej! Absolut kan jag det :)
Det är en distanskurs i introduktion till juridik. Man läser lite blandade ämne, bland annat straffrätt, familjerätt och processrätt.
Det är en kurs alla kommer in på så länge man har den grundläggande behörigheten. Efter en introduktion ska man göra ett prov (på datorn) som man måste klara för att få läsa vidare på kursen. Under kursens gång lämnar man in ett antal uppgifter, både obligatoriska och frivilliga. Kursen avslutas med en salstenta.
Om du funderar på att läsa den eller bara vill veta med får du gärna höra av dig :) Jag tyckte att det var en väldigt givande och rolig kurs.

 
Ingen bild

Stressad

17 juni 2013 23:52

Hej! Tack för ditt svar :) jag är intresserad av att inta platsen bland de 20 bästa och försöker mjölka ur så mycket information som möjligt från internet. Flashbackforum har hittills bara gett mig ångest.


Får man ha med sig en del av litteraturen till salstentan, i sådana fall vilka /vilken? Hur svår var salstentan enligt dig och hur mycket tid la du ner dagligen på att plugga? Hade du någon specifik pluggmetod? Vore tacksam för alla dessa svar :D

Caroline

19 juni 2013 20:33

Man fick ha med sig all litteratur men jag har för mig att man inte fick ha med sig typsvaren på uppgifterna man gjort.
Visst var tentan lite klurig men har man gjort uppgifterna och läst böckerna så går det utan problem. Bara man tänker på att läsa frågorna noga och bara svara på det de frågar efter.
Jag satt många timmar per dag men det viktiga är att man sitter så länge som man känner att man får in information och inte bara sitter där för att man ska sitta där.

Jag lyssnade på föreläsningarna och pausade och antecknade under tiden. Jag läste böckerna och gjorde uppgifterna i anslutning till föreläsningarna. När det började närma sig tentan lyssnade jag på föreläsningarna igen och läste mina anteckningar. Hör gärna av dig om du har fler frågor, lycka till :)

 
Ingen bild

Stressad

1 augusti 2013 10:59

Du är bäst! Du råkar inte ha något material från den kursen som du kan dela med dig av?

Caroline

6 augusti 2013 18:48

Det jag har är anteckningar som jag har gjort när jag lyssnade på föreläsningarna och läste böckerna och jag tror att det är bäst om man skriver dem själv, dels på grund av att jag har en massa förkortningar som kanske kan vara svåra att hänga med i men främst för att man lär sig mycket bättre om man skriver dem själv. Har ni frågor försöker jag dock gärna svara på dem :)
här eller på mailen carro.-92@hotmail.com

 
Ingen bild

Stressad

1 augusti 2013 11:00

Och då menar jag inte litteraturen för böckerna har jag redan

 
Ingen bild

Jessica

8 november 2014 16:03

Tack så mycket för detta inlägg och för dina hjälpsamma kommentarer Caroline! Det hjälpte jättemycket! Jag ska skriva salstentamen imorgon,känns ganska bra! 😉

Caroline

9 november 2014 00:38

Jag är glad om jag har kunnat vara till någon hjälp. Hoppas tentan går riktigt bra. Stort lycka till!

 
Ingen bild

Nedja

26 juni 2015 18:54

Hej! Vet att inlägget inte är aktuellt men jag ska läsa denna kurs till hösten och undrar om du kom in? Vad har du läst tidigare? Själv läste jag ekonomi med juridisk inriktning på gymnasiet, tror du att det hjälper? Hur många var ni i början och i slutet? Är sjukt intresserad och detta är verkligen drömmen!! Många säger att kursen är jättesvår? Tacksam för svar :)

Caroline

29 juni 2015 05:19

Hej!
Ja jag kom in via ujiken. På gymnasiet läste jag samhälle med språkinriktning och den enda kontakt jag hade med juridik var en kurs i rättsvetenskap. Jag tror definitivt att du kan ha lite nytta av det du läst på gymnasiet.
Jag tror vi var närmare 300 som skrev tenta (har dock ingen exakt siffra så vet inte säkert).
Jag tyckte inte kursen var jättesvår. Det är mycket att läsa och man måste vara fokuserad och noggrann men det är verkligen inte oöverkomligt ;) Det är ett ganska högt tempo vilket är bra för kommerman in är det bra att vara lite förberedd.

Hoppas du fick svar på dina frågor. Annars får du gärna höra av dig igen, hälsningar Caroline, carro.-92@hotmail.com

 
Ingen bild

Elisabeth

6 augusti 2015 22:00

Hej Caroline, jag ska läsa ujik kursen nu till höst och har mejlat dig några av mina funderingar kring kursen, då jag inte hittat den infon på nätet. Tacksam för svar!:)

Caroline

10 augusti 2015 21:53

Hej!
Jag har svarat på ditt mejl och hoppas att svaren är tillfredsställande! :)

 
Ingen bild

sara

7 september 2015 12:06

Hej, jag läser just nu ujik och känner mig lite stressad inför spärrprovet i avtalsrätt. är provet svårt? om jag gjort alla uppgifter och kollat på alla föreläsningar samt läst i böckerna, kommer jag då klara provet? vad mer kan jag göra? ska jag träna på något speciellt?

Caroline

8 september 2015 21:05

Hej!
Jag tyckte inte att provet var supersvårt men man måste verkligen tänka på att läsa frågorna noggrant. Det låter som att du är förberedd så du har absolut alla förutsättningar för att klara det. Att orientera sig i lagtexten är alltid bra men jag tycker att det låter som att du är förberedd så det du bör tänka på är att ta det lugnt, läsa frågorna ordentligt och inte stressa igenom frågorna utan försök vrida och vända lite på dem för att komma fram till rätt svar. Och lita på att du kan, då kommer detta nog gå galant. Lycka till!

 
Ingen bild

mig

30 september 2015 10:49

tjena, läser till ekonom men ska läsa ujik, menade du verkligen att man får ta med all littenatur till provet? inte bara lagboken? även civilrätt boken?

Caroline

30 september 2015 20:24

Hej!
Jag har för mig att vi fick ta med all litteratur samt anteckningar på ujikstentan. Det kan ha ändrats men på juristprogrammet är det inte ovanligt att man får ta med böckerna.

 
Ingen bild

V

7 oktober 2015 18:08

Hej, jag skulle jätte gärna vilja ställa frågor till dig om Ujik. Kan jag kontakta dig på Facebook eventuellt? Vore så tacksam!

Caroline

7 oktober 2015 20:04

Facebook alternativt mejl, skicka ett mejl till carro.-92@hotmail.com så hjälper jag dig gärna.

 
Ingen bild

V

11 oktober 2015 16:23

Tack snälla. Har mejlat här om dagen, vet dock inte om du fått något!

// V

 
Ingen bild

Tania

16 oktober 2015 11:58

Hej!
Jag har en del frågor om Utvidgad juridisk introduktionskurs. Skulle jag kunna få maila dig och ställa frågorna.
Mvh

Caroline

17 oktober 2015 18:37

Hej!
Absolut, du kan mejla mig på carro.-92@hotmail.com

 
Ingen bild

B

3 januari 2016 21:01

Hej! Jag ska börja med kursen den 18. Har lite funderingar kring kursen, skulle jag kunna kontakta dig på något vis? :)
MVH

Caroline

5 januari 2016 17:44

Hej!
Absolut, vill du kan du skicka ett mejl till carro.-92@hotmail.com så svarar jag så snabbt jag kan.
Hälsningar Caroline

 
Ingen bild

Hej

12 juli 2016 11:37

Hejsan! Vet att detta är sedan länge förlegat, men skulle jag kunna maila några frågor till dig angående kursen? :)

Caroline

22 juli 2016 08:17

Hej!
Absolut, du når mig på carro.-92@hotmail.com.

 
Ingen bild

M

19 september 2016 09:53

Hejhej,
Ser att det var längesen du la upp det här inlägget :) men undrar om jag skulle kunna få maila dig lite frågor angående kursen?

Caroline

21 september 2016 20:50

Hej!
Ja absolut, du kan mejla till carro.-92@hotmail.com.

 
Ingen bild

Erica

14 december 2016 14:59

Hej Caroline! Vet att det var längesedan du skrev detta inlägg men jag ska läsa kursen i vår och undrar om jag skulle kunna få ställa några frågor till dig? Vore verkligen guld! :)
Hälsningar Erica

Caroline

14 december 2016 20:46

Hej!
Absolut, vill du får du gärna skriva till carro.-92@hotmail.com så ska jag göra mitt bästa för att svara på dina frågor.
Hälsningar Caroline

 
Ingen bild

.

29 december 2016 02:52

Hej, jag ska läsa kursen på halvfart till våren och undrar lite över hur kursen överlag ser ut. Hur mycket tid spenderade du per dag? Pluggade du varje dag, d.v.s 7 dagar i veckan? Har du några tips? Tack på förhand :)

Caroline

2 januari 2017 21:17

Hej!
Jag pluggade i princip 7 dagar i veckan. Vissa dagar blev det lite mer och andra mindre men jag ägnade mycket tid åt studier. Jag läste dock den på helfart så det blir lite skillnad för dig.

Det gäller att vara fokuserad och läsa uppgifter och tentor noggrant. Det gäller också att inte stressa upp sig för mycket, även om det är väldigt mycket lättare sagt än gjort.

Har du fler frågor får du gärna höra av dig till carro.-92@hotmail.com

Lycka till med kursen!

 
Ingen bild

Anonym

10 mars 2017 15:53

Hej!
Jag tar studenten till sommar och skulle verkligen vilja gå på juristprogrammet. Jag funderar på att gå på UJIK eftersom man kan ta sig in denna väg. Dock är jag lite orolig eftersom att det verkar som att det är många som läser den. Har alla i syfte att komma in på juristprogrammet eller läser vissa den som en del i ett sammansatt program? Och hur är tentan? Är det liksom fakta-svar eller är det analyserande frågor? Hur går den till?

Tack på förhand! :)

Caroline

12 mars 2017 11:12

Hej!

Vill du får du gärna skicka frågan till carro.-92@hotmail.com så svarar jag gärna där.

Hälsningar Caroline

 
Ingen bild

Louise

27 mars 2017 11:40

Hej!
Jag läser ujiken den här terminen och skulle jättegärna fråga dig några saker?Kan jag skriva till dig på din mail?

Hälsningar Louise :)

Caroline

31 mars 2017 08:43

Hej!

Ja absolut, du når mig på carro.-92@hotmail.com

Hälsningar Caroline

 
Ingen bild

Frida

12 april 2017 08:47

Hej Caroline,

Hittade dig här när jag sökte information om ujiken, då jag funderar på att läsa kursen nu till hösten, vore det okej för mig att maila dig och ställa lite frågor?

Caroline

13 april 2017 18:23

Hej!
Det går absolut bra. Skicka till carro.-92@hotmail.com så ska jag göra mitt bästa för att svara.

 
Ingen bild

Jennifer

5 juli 2017 22:11

Hej! Hittade detta inlägg när jag letade lite fakta kring UJIKEN är det okej om jag mailar iväg lite frågor och funderingar till dig? :)

Caroline

14 juli 2017 20:08

Hej!

Absolut, du är välkommen att mejla till carro.-92@hotmail.com

Hälsningar Caroline

 
Ingen bild

Tuba

24 augusti 2017 19:29

Hej!
Jag hittade ditt inlägg när jag försökte hitta lite fakta om UJIK. Skulle jag få skicka ett (eller flera) mail till dig angående om UJIK?

Caroline

25 augusti 2017 09:05

Hej!
Ja absolut, du kan skicka till carro.-92@hotmail.com så svarar jag så snabbt jag kan.

Hälsningar Caroline

 
Ingen bild

P

1 augusti 2018 22:07

Hej!
Jag ska läsa ujik i höst och undrar om jag kan få ställa några frågor till dig i ett mail?:)

Caroline

15 augusti 2018 10:26

Hej!
Ja absolut, du kan mejla mig på carro.-92@hotmail.com.

 
Ingen bild

Nasrat

1 november 2018 20:35

Hej! Hittade hitt när jag sökte info om ujiken är det okej att maila till dig gällande de?

Caroline

2 november 2018 21:00

Hej!
Ja absolut. Du kan mejla till carro.-92@hotmail.com

 
Ingen bild

Wilma

20 december 2018 19:21

Hej! Hittade dig och ditt inlägg när jag sökte på ujik är det okej att maila dig angående frågor osv

Caroline

21 december 2018 18:49

Hej!
Ja absolut, du kan mejla mig på carro.-92@hotmail.com så ska jag försöka svara på dina frågor.

 
Ingen bild

Vanessa

9 oktober 2019 14:44

Hej Carro, hittade din blogg när jag googlade på ujiken. Förstår att du får mycket frågor och mail men undrar om jag skulle kunna få ställa lite frågor till dig gällande kursen på mail?

Vänliga hälsningar, Vanessa

Caroline

19 oktober 2019 15:48

Hej!
Absolut, du kan mejla till carro.-92@hotmail.com så ska jag göra mitt bästa för att svara på dina frågor :)

 
Ingen bild

Roxana Neiva Farhadi

21 januari 2020 13:53

Hej Caroline,

Roxana heter jag och började UJIK kursen igår. Jag läste din blogg för några månader sedan innan jag sökte till kursen och undrar ifall man kan kontakta dig via mejl för lite ytterligare tips och råd för att klara kursen och komma in på jurist programmet som dig.

Med vänliga hälsningar
Roxana Farhadi

Caroline

26 januari 2020 18:05

Hej!
DU kan kontakta mig via carro.-92@hotmail.com så ska jag se om jag kan hjälpa dig :)

Hälsningar Caroline

 
Ingen bild

Sara Månsson

4 februari 2020 20:18

Hej Caroline,

jag hittade din blogg när jag sökte på UJIK kursen och är väldigt intresserad av att gå den till hösten. Jag undrar om du har tid för att svara på några frågor och funderingar?

Med vänliga hälsningar,
Sara Månsson

Caroline

5 februari 2020 21:46

Hej!
Absolut, du kan mejla mig på carro.-92@hotmail.com så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

Hälsningar Caroline

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 7 juli 2020 22:43


Nu har jag haft två semesterdagar, än så länge känns det bara som en långhelg men det har varit väldigt skönt so far. Hittills har jag hunnit med massage, ansiktsbehandling, frukost med en vän och middag med en annan vän. Imorgon åker jag ner mot S...

Av Caroline - 4 juli 2020 12:25


Äntligen har jag semester! Ska bli så skönt. Har jobbat otroligt mycket den senaste veckan. Utöver det har jag också varit på aw och fixat lite volontärjobb. Idag ska jag möta upp en vän för att titta på möbler och äta middag. Hoppas du får e...

Av Caroline - 25 juni 2020 22:09

Nu är det mycket att göra. Jag jobbar nästa vecka också sedan går jag på semester så det är otroligt mycket som ska avslutas på jobbet innan dess. Samtidigt vill man njuta av vädret och träffa vänner innan alla åker på olika håll för semester. ...

Av Caroline - 21 juni 2020 21:02

Hoppas du har haft en fin midsommarhelg! Jag har haft en supermysig helg. I torsdags var jag hemma hos en kompis på middag. I fredags kom en vän hem till mig. Vi gick en promenad, lagade mat och satt och pratade halva natten. I går mötte jag upp en...

Av Caroline - 13 juni 2020 23:18


Det här har varit en lång dag. Jag har jobbat hela dagen och efter jobb mötte jag upp en vän. Hon mötte mig utanför jobbet och sedan gick vi in till stan för att äta. Vi testade ett ställe med veganska burgare, mycket gott var det! Efter maten ...

Presentation


Hej!
Jag är en 26-årig jurist som jobbar på en svensk myndighet. Jag drömmer om att jobba för alla människors lika värde och hoppas att jag kan använda min juristutbildning till detta.

Fråga mig

47 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards